Kuinka lepyttää suuttunut?
22.02.2017
Hei, hyvä ystäväni loukkaantui minulle verisesti ja varmaan hänellä oli siihen aihettakin. Ihmiset kuitenkin tekevät virheitä ja itse vihaan eripuraa ja riitoja ja pyrin parhaani mukaan niitä välttämään. Aina niiltä ei vaan voi välttyä. Musta myös tuntuu että mokailen koko ajan ainakin tämän ystäväni mielestä,ei muiden kohdalla ole ilmennyt tällaista.
Ystäväni on kuitenkin aika tulinen luonne ja saattaa suuttua pienestäkin ja välillä tuntuu että hän tekee kärpäsestä härkäsen.Olen nytkin yrittänyt korjata omaa mokaani ja laitellut pitkiä viestejä, joissa olen pyydellyt anteeksi ja selostanut omaa näkemystänikin, yrittänyt herättää keskustelua että voitaisiin puhua asiat läpi. Hän ei kuitenkaan vastaa mitään, vaikka on viestit nähnyt...
Haluaisinkin siis tietää mitä voisin vielä yrittää tehdä lepyttääkseni ystäväni kun hän ei suostu puhumaan? Pitäisikö kirjoittaa kirje vai antaa ajan vain kulua, koska pallo on ikäänkuin hänellä nyt? Vai pitäisikö vain jatkaa viestien lähettelyä tai kokeilla jotain ihan muuta?
Alan olla ahdistunut,koska ystäväni ei ole koskaan aiemmin vaikuttanut näin suuttuneelta. En kuitenkaan haluaisi menettää häntä, sillä pääosin hän piristää elämääni paljon! Epätoivoinen
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
03.03.2017
Hei,
Kerrot, että ystäväsi on hyvin loukkaantunut sinulle jostakin, eikä ole vastannut viesteihisi sen jälkeen. Teillä on ollut aiemminkin riitoja ja sinusta tuntuu, että tämän ystäväsi mielestä sinä mokailet paljon. Kerrot, että vastaavaa ei muiden ystäviesi kanssa ole ilmennyt. Voisit vielä miettiä, onko erimielisyyksien syntymiselle jokin syy, tai käyttäydytkö mahdollisesti itse jotenkin eri tavalla tämän ystäväsi kanssa kuin muiden ystävien. Toimiva ystävyys on vastavuoroista ja molempien osapuolten tulee ottaa vastuuta ystävyyssuhteen toimivuudesta.
Haluaisit tietää, mitä voisit tehdä saadaksesi ystäväsi puhumaan kanssasi. Voi olla, että ajan antaminen auttaa. Voisit ehkä pitää muutaman päivän tauon, ettet laita ystävällesi viestejä, ja katsoa lähettääkö hän sinulle mitään. Jos hän ei ota yhteyttä, voit kokeilla uudestaan soittaa hänelle ja lähettää viestin, jossa pahoittelet tapahtunutta ja kertoa, että toivoisit ystävyytenne kestävän.
Kysyt myös, pitäisikö sinun kirjoittaa ystävällesi kirje. Se kuulostaa hyvältä idealta, ja voi auttaa ystävääsi ymmärtämään, että todellakin haluat selvittää asiat. Onko sinulla mahdollisuutta tavata ystävääsi jossain, tai mennä käymään hänen luonaan? Joskus asioiden selvittelyä on helpompi pakoilla ja viesteihin on helppo jättää vastaamatta. Kasvokkain tapaamisessa voi olla vaikeampi pysyä hiljaa, kun toinen on pakko kohdata. Asiat voivat lähteä pikkuhiljaa selviämään.
Tsemppiä sinulle asioiden selvittelyyn ystäväsi kanssa.
Hanna, Nuorten tieto- ja neuvontakeskus Nappi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.