maha
14.04.2019
hei olen siis 14v poka kesällä 15 saisinko ohjeita että miten saisin pidettyä yllä oikeanlaisen rytmin, sillä mulla on vähä pallomaha ja haluaisin siitä eroon että kehtaisin olla itse varmasti t-paita päällä käyn siis salilla n2-3krt viikosssa mutta haluaisin pitää yllä sellasta terveellistä rutiinia et en ostais energiajuomia yms. ku kaikki kaverit syö kaikkee epätervellistä ruokaa kokoajan ja pysyy laihoina. nii se on vaikee olla itekki ostamatta jotain ku muuten joutuu kattoon ku muut syö ja ite ei.(sori et oon huono tarinankertoja ja ette varmaa edes ymmärää mitä tarkoitan puolet ajasta :D)nii eli miten saan pidettyä hyvän rutiinin yllä!?
kiitos jo etukäteen. :) haluaisinlaihemmaksi
Hannele klippt2

Nuorisotiedottaja Hannele Vastaa
30.04.2019
Hei "haluaisinlaihemmaksi"!
Kiitos kysymyksestäsi. Jokainen kasvaa ja kehittyy omaa tahtia ja jokaisen yksilöllinen aineenvaihdunta vaikuttaa myös kuinka helposti alkaa lihoa. Olet kuitenkin vielä nuori ja varmasti kasvat vielä pituuttakin, joten ei kannata liikaa murehtia mahaa tai muutakaan ruumiinosaa. Useimmat pojat kehittyvät fyysisesti aivan 20-vuotiaaksi asti. Hyviä vinkkejä voin kuitenkin antaa miten saada pidettyä hyvä rytmi ja rutiini.
1. Riittävä uni on erittäin tärkeää, sinun ikäinen pitäisi nukkua väh.8-10 h yössä, kunnon yöunet ovat parasta kehitykselle ja ruokakin sulaa paremmin
2. Säännöllinen liikkuminen, olisi hyvä liikkua joka päivä, mutta väh. 3 kertaa viikossa niin että tulee kunnon hiki
3. Säännöllinen ja terveellinen ruokailu; aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala, turha napsiminen ja herkuttelu ei kannata, niistä saa turhia kaloreita, jos tekee jotain mieli napsia niin mieluiten hedelmä tai esim.ruisleipä ja janojuomana paras on vesi tai maito.
4. Älä stressaa turhia, älä vertaa itseäsi muihin!
Mukavaa kevään jatkoa! :)
Ystävällisin teveisin Hannele