matkiva kaveri
01.08.2017
Hei! Meillä on suurehko kaveriporukka, josta yksi on kuitenkin henkilö josta tulee aina ongelmia. Muuten kaikki tulee hyvin toimeen mutta hän aiheuttaa osalle porukasta pahaa mieltä. Ystävällämme on huono itsetunto jonka takia hän haukkuu jatkuvasti selän takana jokaista jonka tuntee, myös siis kaikkia kaveripiirissä, osaa vain todella pahasti. Kaikki eivät näe kuitenkaan hänen toimintatapaansa semmoisena kuin se on. Ystäväni myös kopioi täysin minua ja yhtä toista kaveripiiristä. Todella pahasti, ostaa samat vaatteet, aloittaa samat maksulliset sekä muut harrastukset, hankkii samat lemmikit, kopioi suoraa mielipiteet, siis jos vaikka on ennen sanonut mielipiteen jostain, jos kaverini tai minä sanomme erilailla hänkin sitten yhtäkkiä heti ajattelee niin. Silti puhuu meistäkin pahaa, ja pirullista siinä on kun siinä hänen kanssa kun viettää aikaa hän pitää yllä niin mukavaa kulissia ettei itse edes tajua että se kaikki on pelkkää valhetta, sitten jälkikäteen huomaa kun hän kumoaa kaiken sanomansa selän takana. En ymmärrä onko näin suuri matkinta enään edes normaalia, ja myös ulkopuoliset siitä huomauttelee, ärsyttää kun haluaisi olla edes vähän erottuva. En halua kuitenkaan vastarintaan alkaa koska roolillaan jota hän vetää hän on saanut melkeinpä kaikki puolelleen, enkä tykkää riidellä, ja jos rupeaisin riitelemään lähtisi samalla monta kaveria. Ihmetyttää kun en edes tietä millainen hän enään on kun hänellä on niin monta eri persoonaa kokoajan meneillään. Auttakaa! åpoiasf

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
10.08.2017
Hei åpoiasf!
Minunkin mielestä kaverisi tuntuu kärsivän todella huonosta itsetunnosta. Se on surullista ja vaikeaa, kun se aiheuttaa tällaisia seuraamuksia häneen elämäänsä - ja myös muille. Se miten hän käyttäytyy aiheuttaa ristiriitaisia tuntemuksia sinussa, ja jopa konkreettisiä ongelmia kun tunnet ettet voi ottaa asiaa puheeksi ilman että aiheutat kaveriporukassasi riitoja. Ymmärrän että se tuntuu sekä ärsyttävältä että pikkasen pelottavalta, kun et tiedä mitä hän voisi sanoa sinusta sinun selkäsi takana. Ja näin ette voi jatka.
Eiköhän sinun pitäisi kertoa kaverillesi mitä hän saa sinut tuntemaan ja ajattelemaan? Eihän se oikeastaan ole sinun tehtäväsi tai vastuusi kertoa kaverillesi hänen huonosta tavoista, mutta toisaalta tämä vaikuttaa sinun elämääsi ja jos koet kuitenkin olevasi hänen ystävä niin haluat tietenkin kaikkien puolesta vaikuttaa asiaan. Oman onnensa vastuun ottamiseen kuuluu myös joskus epämukavien keskustelujen käyminen.
Minun mielestä ei kuitenkaan kannata ottaa asiaa puheeksi niin että muut kuulevat tai sekaantuvat asiaan. Ehkä olisi parempi jos puhuisit kaverisi kanssa kahden kesken, ja selittäisit hänelle että olet huolissasi hänestä. Yritä ystävällisellä tavalla ottaa puheeksi että sinusta tuntuu pahalta kun olet kuullut että hän puhuu rumasti selän takana. Selän takana puhuminen viittaa yleensä siihen että hakee muiden ihmisten hyväksyntää. Ja todennäköisesti myös matkiminen johtuu siitä että hän yrittää olla samanlainen kuin te muut, jotka tuntisi olevan hyväksytty. Yritä kertoa hänelle että hän on hyvä just sellaisena kun on, eikä hänen tarvitse matkia.
Eli neuvoisin puhumaan hänen kanssa, mutta pehmeällä tavalla, ystävänä joka haluaa hänelle vaan hyvää. Joskus meidän on autettava ystävämme ymmärtämään toista puolta. Ymmärrän että sinua harmittaa ja olet väsynyt hänen käytökseensä, eikä tuleva keskustelu hänen kanssa tunnu houkuttelevalta, mutta saattaa olla että hän vielä kiittää sinua siitä jonain kauniina päivänä. Ja uskon että hän miettii kaksi kertaa ennen kuin sanoo jotakin pahaa sinusta sinun selkäsi takana. Vaikka hän ei reagoisi teidän keskusteluun just silloin, ajatukset alkavat kyllä pyöriä hänen päässään sen jälkeen, ja luultavasti hänen käyttäytymisensä muuttuu.
Peukkuja!
Liselott