Porno televisiossa
28.02.2022
Onko Suomen tv:ssä näytetty koskaan pornoa pääkanavilla? Saako sitä näyttää? Olen kuullut, että 1990-luvulla ja sen jälkeenkin näytettiin perjantai-iltaisin eroottisia elokuvia ja sarjoja. Haluaisin tietää minkä verran paljasta pintaa niissä näkyi. Näytettiinkö niissä esim. hyväilyjä, ja oliko suuseksiä tai yhdyntää? Miksi niitä ei ole enää?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
07.03.2022
Hei,
Kysyit, onko Suomessa näytetty pornoa pääkanavilla. Tämä vähän riippuu siitä, mikä tulkitaan ”pornoksi”. Kuten kerroit, on telkkarissa näytetty eroottista sisältöä sisältäviä elokuvia ja sarjoja, mutta verrattuna netistä löytyvään pornoon, ei telkkarissa näytettyä voi laskea ”pornoksi”. Alastomuutta saattaa näkyä (vain ylävartalo ja takapuoli), mutta ei varsinaisesti sukupuolielimiä tai yhdyntää. Alastomuutta sisältäviäkin ohjelmia näytetään vain ilta-aikaan, jolloin lapset ei todennäköisimmin ole telkkarin ääressä.
En osaa tarkkaan vastata, miksi niitä ei näytetä enää, mutta siitä on vasta muutama vuosi, kun esim. ”Emanuelle” näkyi joillain Suomen kanavalla. Se on ehkä lähimpänä semmoista pornografista sisältöä, mitä kanavilla voidaan näyttää. Nykyään varsinaista pornoa on netissä niin laajasti, ettei tv-kanavilla ole mitään tarvetta näyttää semmoista sisältöä.
Terveisin, Tessi