ystävyydestä
05.01.2015
Oikeestaan tiiän jo tätä kirjoittaessani että tähän asiaan ei varmaan paljoa voi auttaa mutta kirjotan silti koska tää on jokseenki terapeuttista ja jos saisin vähä jotain apua. Ja tuo toinen kysymys pitää kuitenkin kysyä.
Mulla on siis käyny yks ikävimmistä asioista mitä kaverisuhteille voi tapahtua, mun ja mun parhaan kaverin välit on hiipuneet ihan semmoselle koulukaveritasolle. Ois tosi helppoa jos takana ois joku riita, koska sen vois sopia. Monesti riidat vahvistaa ystävyyssuhteita, kun ne on sopinu. Ainaki mun mielestä, jää jotenki semmonen olo että tietää että riidoistaki selviää ja ymmärtää enemmän sitä ystävää. Kaikki alko siitä kun tää kaveri alkoi seustella ja löysi uuden kaverin, jonka kanssa minä en ystävystynyt. Vapaa-aika meni poikaystävän kanssa ja koulussa olin kolmas pyörä jatkuvasti - jos ystäväni ei ollut uuden kaverinsa kanssa, hän oli poikaystävänsä kanssa. Kyllästyin siihen kolmantena pyöränä olemiseen ja livahdin yleensä paikalta toisten kavereiden luokse. Pikkuhiljaa oltiin vähemmän ja vähemmän yhdessä, siitä uudsta kaverista tuli jatkuvasti läheisempi ja niistä tuli aikanaan parhaat kaverit. Poikaystävän kanssa tuli ero, mutta silloin toinen tyttö oli jo vallannut poikaystävän paikan vapaa-ajastakin. Nyt on vuosi nuistakin kulunut ja ollaan tosiaan sellasta luokkakaveritasoa ja mulla on harmittanu tää ihan hirveesti...oon saanu toisen hyvän kaverin mutta se asuu kauempana,40km matkaa ja nähään silloin tällöin...koulussa tuntuu että oon ihan vääränlaisten ihmisten kanssa, oon porukassa johon en tunne kuuluvani ja sen takia en tykkää olla koulussa. Luokalta ei löydy sellasia ihmisiä oikeen, kaikki yhdeksän tyttöä on jakautunu omiin porukoihinsa....vapaa-ajan kaveritki puuttuu ku hyvät kaverit asuu kaukana. Oon kyllästyny tähän kotona istumiseen! Tiiän etten voi saaha tuota vanhaa kaveria takasin mutta toivo elää mussa kokoajan, viime yönäki näin unta että se tuli halaamaan ja vietettiin koko päivä yhessä. Sen unen jälkeen tää olo vahvistu, joskus yritän unohtaa koko ihmisen ja onnistunki vähäksi aikaa. Miten voin päästää irti jo puoliksi kuihtuneesta kaverisuhteesta? Niin ja, ärsyttää ku luokalla ei oo hyviä ystäviä esim niissäkin tilanteissa kun valitaan paria.... Yheksän tyttöä ja parinjako = ei hyvä yhistelmä.
Asia 2.
Mulla on yks riparikaveri eri kaupungista, n.200km päästä. Oltiin rippikoulussa jonkin verran yhessä, ja nyt jälkeenpäin se on alkanu laittamaan mulle paljo viestejä sen masennuksesta ja kaikista ongelmistaan. Se kertoo jatkuvasti kun kaveri toisensa jälkeen kyllästyy sen ongelmiin ja hylkää sen yksin, joka pahentaa vaan tilannetta. Se laittaa viestejä, missä kertoo juuri viillelleensä, olevansa vessassa itkemässä, ajattelevansa itsemurhaa tai kuolemaa. Nuo viestit saa mut ahistumaan, ja oon huomannu ettei mullakaan huvita puhua sen kanssa koska pelkään saavani taas ahdistavia viestejä, en uskalla kysyä mitä kuuluu, koska se kertoo taas kaikkea omasta tilanteestaan. Yritän lohduttaa mutta tuntuu etten voi enkä osaa auttaa, en pysty kääntämään sen päätä kun se kertoo ettei sillä oo yhtään syytä elää. Mitä mä voin tehdä? Oon yrittäny kannustaa sitä puhumaan jollekki, ei se oo puhunu. Kavereilleen vaan jotka itekki ahistuu. Oon kysyny siltä, miten voisin auttaa mut ei se tiiä. Harmittaa sen puolesta ihan kauheen paljon. Löydänkö jostain sen koulun kuraattorin sähköpostin, luulen että oon liian ujo soittamaan. En kyllä tiiä missä koulussa se on ja se epäilee jos kysyn, ku oon sanonu sille et jos asuisin siellä ottaisin yhteyttä niitten kuraattoriin ystävä
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
Nuorisotiedottaja Sanna Vastaa
07.01.2015
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Terv. Nuorisotiedottaja Sanna
Hei,
Ystävyyssuhteet voivat olla joskus aiheuttaa mielipahaa ja murhetta. On hyvä, että otit yhteyttä, sillä jo huolista kirjoittaminen auttaa usein niiden käsittelyä. Selkeää ratkaisua ihmissuhdehuoliin ei aina ole olemassa, mutta toiselta ihmiseltä voi saada omille ajatuksilleen uutta suuntaa.
Kerroit, että yrität päästää irti kuihtuneesta ystävyyssuhteesta. Onko se välttämätöntä? Jos edelleen pidät tästä ihmisestä ja sinua harmittaa hiipunut ystävyytenne, niin voisitko kokeilla lämmittää ystävyyttänne uudelleen? Voit ottaa ensimmäisen askeleen vaikka ehdottamalla jotain yhteistä tekemistä. Voit myös ottaa asian puheeksi ihan suoraan. Kerro, että kaipaat ystävyyttänne ja haluaisit taas viettää enemmän aikaa yhdessä.
Tytöillä ystävyyssuhteet menevät usein niin, että vain yksi henkilö on parhaan kaverin asemassa. Asetelma on aika haavoittuva. Jos syystä tai toisesta välit katkeavat, voi huomata jääneensä yksin. Hyviä ystäviä kannattaa hankkia useita, ja on hyvä kuulua useampaan kaveriporukkaan. Koulussa voi olla oma kaveriporukkansa ja harrastuksissa omansa. Kaikenlaista turhaa mustasukkaisuutta ystävyyssuhteissa kannattaa välttää. On hyvä hankkia itselle useita ystäviä, mutta sallia tämä myös muille.
Ihmissuhteissa eivät asiat aina mene niin kuin itse toivoisi, ja se voi satuttaa. Kannattaa kuitenkin olla avoin ja kertoa rohkeasti tunteistaan. Näin kannustaisin sinua toimimaan myös tämän vanhan ystävän kanssa. Jos hän ei ole halukas lämmittämään ystävyyttänne uudelleen, niin ainakin voit todeta yrittäneesi.
Tosi mukava kuulla, että sinulla on ystäviä, vaikka he asuvatkin vähän kauempana. Kannattaa pitää heistä kiinni, mutta olla myös kaikin puolin aktiivinen, että kavereita löytyisi lähempää. Ehkä niitä voisi löytää jonkin uuden harrastuksen parista tai esim. kotikuntasi nuorisotalolta.
Sinulla on varmasti huoli riparikaveristasi. Kuulostaa siltä, että hän on hyvin ahdistunut, ja tarvitsee ammattilaisen apua. Jonkun luotettavan aikuisen olisi hyvä saada tietää riparikaverisi tilanteesta, että hän voi saada tarvitsemansa avun ja tuen. Sinä voit edelleen kannustaa häntä ottamaan yhteyttä joko koulunsa terveydenhoitajaan tai kuraattoriin. Tunnetko ketään hänen kaveriaan, joka voisi tietää mitä koulua riparikaverisi käy? Idea koulukuraattorille kirjoittamisesta on hyvä, jos vain saat koulun selville. Koulujen nettisivuilta löytyy usein henkilökunnan sähköpostiosoitteet.
Voit myös vinkata kaverillesi mielenterveyspalveluista, joista voi hakea apua nimettömänä puhelimitse tai netissä. Esimerkiksi Mannerheimin lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelin voisi olla hyvä vaihtoehto. Sen tiedot ja muitakin palveluita löydät tästä linkistä: http://www.nuortenelama.fi/tuki-ja-kriisipalvelut
Joskus kaverin huolet voi alkaa muodostua taakaksi itselle. Varsinkin, jos hän vain purkaa pahaa oloaan eikä suostu hankkimaan ulkopuolista apua. Voit käydä juttelemassa riparikaverin tilanteesta myös oman koulukuraattorisi tai kouluterveydenhoitajan kanssa. Heiltä voisi saada vinkkejä, kuinka kaverillesi saadaan apua ja miten itse voit suojella itseäsi liialta kuormittumiselta. Lisää tietoa aiheesta löydät myös täältä:
http://www.nuortenelama.fi/elavaa-elamaa/hyvinvointi-ja-terveys/huoli-itsest%C3%A4-tai-yst%C3%A4v%C3%A4st%C3%A4-482
Mukavaa talven jatkoa sinulle,
Maria – Nuortenelämä.fi