Apua koulu”kiusaamiseen”
31.03.2018
Hei. Ajattelin laittaa kyssärin tulemaan, sillä tuntuu vähän siltä, että tilanteelle olisi hyvä tehdä jotakin. Olen siis 15-vuotias poika (9lk), ja minua kiusataan/kiusoitellaan koulussa lähes päivittäin.. Tilanne ei ole niin vakava että se häiritsisi koulunkäyntiä, mutta alkaa se pitkän päälle vähän rasittamaan. Minulla on sellainen luonne, että hermoni kestävät pitkään, mutta sitten kun menee hermot, niin voi tulla aika pahaa jälkeä. Kaikki ”kaverit” jotka kiusoittelevat koulussa (porukassa) ovat kuitenkin tosi mukavia ja reiluja kavereita vapaa-ajalla (JOS olen heidän kanssaan kahdestaan tai pieness porukassa). Mitä minun tässä tilanteessa pitäisi tehdä, ennen kuin asia käristyy, ja jollekkin sattuu.. Nimittäin saatan tehdä harkitsemattomia asioita kun suutun..
Kiitos avusta jo etukäteen :) 9lkpoika15v
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
05.04.2018
Hei,
kiitos viestistäsi! Kerrot, että sinua kiusataan/kiusoitellaan koulussa lähes päivittäin. Tilanne ei mielestäsi ole kuitenkaan niin vakava, että se esimerkiksi haittaisi koulunkäyntiä. Hermosi kestävät pitkään, mutta pelkäät, että tilanne voisi kärjistyä ja saattaisit tehdä suuttuessasi harkitsemattomia asioita. Nyt pohdit, mitä voisit tilanteessasi tehdä.
Ikävä kuulla, että sinua kiusataan. On ihan ymmärrettävää, että kiusaaminen tuntuu rasittavalta ja joskus se voi tuntua hyvinkin pahalta. Kiusaaminen on aina väärin, eikä kiusaamista tarvitse hyväksyä. Kerrot, että kaverisi, jotka sinua ovat kiusanneet, ovat kuitenkin mukavia ja reiluja vapaa-ajalla. Ymmärsinkin, että haluat jatkossakin olla heidän kaverinsa, mutta kiusaaminen olisi hyvä saada loppumaan.
Voisitkohan jutella asiasta kavereillesi, jotka sinua kiusaavat? Voisit vaikkapa jutella kahden kesken jokaisen kanssa, jos se tuntuu helpommalta kuin isossa porukassa asiasta puhuminen. Hyvät kaverit kyllä ymmärtävät varmasti lopettaa kiusaamisen. Voit esimerkiksi kertoa heille, miltä sinusta tuntuu, kun he tekevät tai sanovat sinulle asioita, jotka loukkaavat sinua tai tuntuvat sinusta pahalta. Siten he voisivat ymmärtää, miltä sinusta tuntuu, ja lopettaa kiusaamisen.
Yksi vaihtoehto myös on, että juttelet kiusaamisesta koulusi henkilökunnan kanssa. Aikuiset ovatkin vastuussa kiusaamistapausten selvittämisestä. Opettajat siis kyllä puuttuvat kiusaamiseen, jos vain tietävät siitä. Voit myös mennä puhumaan asiasta koulukuraattorin tai kouluterveydenhoitajan kanssa. Heidän kanssaan voisit jutella kiusaamisen lisäksi tunteiden hallintaan liittyvistä asioista, koska kerroit, että saatat suuttuessasi tehdä harkitsemattomia asioita.
Kiusaaminen siis kannattaa ottaa puheeksi, jotta se saataisiin loppumaan. Kenenkään ei tarvitse sietää kiusaamista. Ole siis rohkea, ja puhu kiusaamisesta ja sen tuomista tunteista kavereillesi ja/tai koulusi henkilökunnalle tai jollekin muulle aikuiselle, kelle jutteleminen tuntuu sinusta hyvältä. Voit lukea lisää kiusaamisesta sekä tunteiden hallinnasta Väestöliiton nuorten sivuilta (www.vaestoliitto.fi/nuoret/mina-ja-muut).
Tsemppiä!
Terveisin, Riina – Nuortenelämä.fi