mustasukkaisuus
17.05.2019
Hei! Olen 20 vuotias nainen ja olen seurustellut nykyisen poikaystäväni kanssa lähes 2 vuotta. Olen mahdottoman mustasukkainen ilman pätevää syytä. Jos hän lähtee baariin ystäviensä kanssa pelkään että hän flirttailee muille naisille. Suutun myös ja tunnen ahdistusta jos hän lähtee tai tekee lähes mitään ilman minua. En kerro hänelle että tunnen näin sillä en halua rajoittaa häntä. Luotan häneen ja kaikki on hyvin kun olemme yhdessä, mutta heti kun hän lähtee tulevat nämä tunteet esiin. Olen myös satunnaisesti tutkinut hänen puhelintaan salaa. Miten pääsisin näistä tunteista eroon?
Hannele klippt2

Nuorisotiedottaja Hannele Vastaa
28.05.2019
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Kerroit mustasukkaisuudesta. Mustasukkaisuus on hyvin tavallinen tunne ja lähes kaikki kokevat sitä jossain vaiheessa. Mustasukkkaisuus on merkki siitä että kyseinen henkilö on sinulle läheinen ja hyvin tärkeä henkilö. Mustasukkaisuutta voi kokea  jos on kokenut aiemmissa suhteissa epävarmuutta tai pettämistä.
Mustasukkaisuus  herää, kun ihminen kokee hänelle tärkeän ihmissuhteen olevan uhattuna.  Joskus mustasukkaisuutta koetaan todellisen uhan edessä, joskus taas uhka suhteelle voi olla kuviteltu. Mustasukkaisuudella voi olla sekä myönteisiä että kielteisiä vaikutuksia parisuhteelle. Tässä vähän lisää mustasukkaisuudesta:
Normaali mustasukkaisuus
On normaalia kokea mustasukkaisuutta silloin, kun suhdetta uhkaa todellinen kilpailija, esimerkiksi jos kumppani on ollut uskoton tai flirttaillut kolmannen osapuolen kanssa. Tällainen mustasukkaisuus voidaan tutkimusten mukaan kokea rakkauden osoituksena ja sillä on positiivisia vaikutuksia parisuhteelle. Ei ole myöskään harvinaista kokea ajoittain aiheetonta mustasukkaisuutta, joka kuitenkin on lievää, eikä ole hallitsevaa tai erityisen kuormittavaa kummallekaan suhteen osapuolelle.
Liiallinen mustasukkaisuus
Liiallisesta mustasukkaisuudesta on kyse silloin, kun todellista uhkaa parisuhteelle ei ole. Henkilö tulkitsee tällöin kumppaninsa vähäpätöisiä käyttäytymisen muutoksia todisteena uskottomuudesta. Myös todelliseen uhkaan liittyvä mustasukkaisuus voi olla liiallista, jos mustasukkaisen reagointi on tilanteeseen nähden suhteettoman voimakasta ja hallitsevaa. Liiallinen mustasukkaisuus liittyy enemmän mustasukkaisen omaan tunne-elämään ja historiaan kuin mustasukkaisuuden kohteen toimintaan tai todelliseen ulkoiseen uhkaan.Liika mustasukkaisuus on haitallista suhteelle. Siitä kärsii sekä mustasukkaisuuden kohde että mustasukkainen itse. Mustasukkaisuus on yleinen syy parisuhdeongelmiin ja eroihin. Ääritapauksissa se voi olla jopa vaaraksi turvallisuudelle. Mustasukkaisuus onkin toisiksi yleisin henkirikoksen motiivi Suomessa.
Sinun tulee itse tietää mitä haluat suhteessa tehdä. Luottamusta voi harjoitella ja uskoa kumppaniin, jos sinulla on oikeaa aihetta epäilykseen niin asioista on hyvä keskustella ennenkuin niistä tulee liian isoja.
Tsemppiä teille ja ihanaa alkavaa kesää!
Ystävällsin terveisin; Hannele ;)