Orolig
22.03.2020
Hej, jag funderar mycket över en sak och är väldigt förvirrad, känner hjälplöshet och vet inte hur jag ska agera.
Min pojkvän är deprimerad och jag har anat det en tid men han har inte berättat riktit ärligt om hans mående. Men min intution har sagt att allt inte är som det ska. Han har typ alla symptom på depression och han orkar verkligen ingenting. Han orkar inte umgås med mig och då vi umgås blir han helt slut och vill bara jag ska fara hem. Han säger det inte men jag känner det.
Jag har trott att han verkligen inte tycker om mig men nu efter han accepterat att han är ledsen förstår jag att det är depressionen det beror på. Men jag blir så fruktansvärt ledsen då jag vill vara mer med honom än han vill vara med mig. Han orkar inte skicka eller prata i telefon heller.
Varje gång vi pratar om känslor är det som om jag går över gränsen och han blir väldigt lätt irriterad och nästan arg. Men ber snabbt som ursäkt eftersom jag är känslig och börjar då gråtar. Jag är för känslig och har tagit allt personligt. Men det är depressionen som gör allt detta.
Jag känner att jag vill hjälpa allt jag kan. Hur ska ja få honom att våga berätta till föräldrarna då de tagit så länge att få det sagt till mig? Hur ska jag göra för att inte ta allt personligt. Och ska man stanna kvar i relationen eller gå? Ano

Nuorisotiedottaja Ida Vastaa
25.03.2020
Hej!
Självklart förstår jag att du vill hjälpa honom och finnas där för honom, men det betyder inte att du ska tvivla på dig själv och dina egna känslor. Du har känslor och det är väldigt svårt att inte bli påverkad av situationen. Så för det första, sätt inte för stor press på dig själv att du inte skulle få bli sårad eller ledsen.
Din pojkvän behöver hjälp och han behöver inse detta. Det är svårt att hjälpa någon som inte vill ha hjälp eller att personen tror att hen kan klara det på egen hand. Be honom prata med hans föräldrar(kanske du redan har gjort det), men just nu har du börjar tvivla på om du ens ska vara kvar i förhållandet(med tanke på att du frågar om du ska stanna kvar eller inte) så det betyder ju att ni behöver göra något för att rädda ert förhållande. Så är han villig att göra det? Du kan finnas där som stöd och lyssna på när han behöver någon som lyssnar – men du ska inte bära hans illamående.
Några frågor du behöver fundera över – hur mår du? klarar du av att stanna med honom ifall han inte tar emot hjälp? vad är det som du tycker om hos honom(berätta det till honom)? Ta hand om dig!
Kram, Ida