Orolig
23.07.2021
Hej ,
Inatt sov jag med en tampong inne, jag satt in den ca klockan 01 på natten och hade alarm på natten så jag skulle vakna och byta den. Jag vaknade inte till alarmet och vaknade halv elva. Så den satt i i ungefär 9 timmar. Jag fick ju panik och började googla på TSS, är hypokondriker. Så jag började ju genast könna efter alla fel jag möjligtvis skulle ha. Har haft lite huvudvärk idag, men ar kollar på mobilen jättemycket idag så kan ju vara därför. Omt i nacken har jag oxå men är nog bara stel. Inga direkta andra symptomer, lite röd i ögonen men ja kollade på mobilden jättemycket och så har jag städat och så. Tror ni jag har tampongsjukan och kan jag fortsätta ha tampong? Orolig tjej

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
26.07.2021
Hej,
Nej, jag tror inte att du behöver oroa dig. TSS är jätteovanligt nuförtiden, eftersom de tamponger som säls idag är helt annorlunda än de som fanns på 60-70 talet. Så risken för TSS är inte stor idag. MEN om man vet att man hellre använder tampong än binda så föreslår jag att du istället skulle köpa en menskopp eftersom den är snällare mot kroppen. Med en menskopp kan du utan problem sova i lugn och ro utan att vakna för att byta eftersom bakterier inte förökar sig i den på samma sätt som i en tampong. Silikonet som koppen är gjord av är inte heller lika påfrestande för slemhinnorna och den rymmer mer blod än en tampong.
Slappna av. Ingen fara.
Kram,
Tessi