Orolig över blödning efter mens
13.02.2020
Hej! Jag brukar aldrig ha mellanblödningar, men nu idag märkte jag ganska mycket brunröda flytningar, och sen senare på dagen även ljusröda trots att det är en vecka sedan mensen slutade. I förrgår och dagen före det hade jag oskyddat sex med min pojkvän, men vi har båda testat oss för några månader sedan och har inga könssjukdomar. Dock använder vi inte något annat preventivmedel än kondom, men båda gångerna nu hade vi ingen kondom, fast han kom inte i mig. Dock hade vi sådan ställning att han slapp komma ganska djupt i mig, kan det ha stött till något? Fast skulle det isf ta mer än ett dygn för det att blöda?
Det är bara nu idag jag haft dem, men jag undrar bara om och isf när jag borde gå någonstans, för det börjar bli bråttom eftersom jag reser till Asien på onsdag och antagligen är det bättre att kolla upp här än där, ifall jag borde göra det. Kommer sen att vara borta i flera veckor.
Jag hoppas detta inte är något allvarligt men vill ändå fråga eftersom jag vill vara säker på att jag är ok före jag reser iväg.
Tacksam för svar! Orolig

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
13.02.2020
Hej,
Det är helt enkelt svårt att säga vad dina mellanblödningar beror på. Även om du aldrig har haft mellanblödningar förr så kan man få dem när som helst. Det som kanske oroar mig mera är att ni inte använder kondom - vilket är ett ganska riskfyllt beteende om ni inte vill ha barn. Bara för att han inte kommer i dig innebär det inte att ni är skyddade mot graviditet.
Dina mellanblödningar kan alltså bero på någon liten obalans i hormonerna, och oftast får man inte veta vad det beror på. Det kan också, precis som du skriver bero på att han stötte t.ex. mot livmodermunnen. Det är hur som helst inte någonting som du behöver göra någonting åt, utan det är bara att följa med.
Använd kondom eller skaffa ett annat preventivmedel i fortsättningen om ni inte ännu vill ha barn.
Kram
Tessi