P piller (snälla svara innan helgen!)
15.01.2020
Hej! Tog nyss mitt ppiller som jag alltid tar med vatten. Då jag har pillret på tungan och dricker vatten på så ser jag att pillret har åkt in i glaset och håller på lösas upp så jag dricker fort upp allt vatten i muggen där pillret är och löses upp så dricker upp det. Undrar nu om detta räknas som att jag inte tagit pillret då det fallit i vattnet och hann börja lösas upp (inte helt) för har inget reserv jag kan ta. Är i mitten av kartan använder sorten Yaz. Så det enda jag kan göra är att fortsätta som vanligt på kartan... har detta stor effekt på skyddet mot graviditet? Eller är det som att jag inte tog det alls fast jag drack upp allt vatten när det runnit ner i glaset? Panik!

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
16.01.2020
Hej.
Högst antagligen finns det ingen anledning till din oro. Min gissning är att det endast var det yttersta skiktet på tabletten som hann lösas upp (d.v.s. det skikt på tabletten som gör att tabletten är hal och smakar lite sött.) såvida du inte hade pillret att ligga i blöt i glaset någon längre stund så tvivlar jag på att det hann lösas upp mer än så - och du drack ju upp allt vatten så beståndsdelarna bör du ha fått i dig i vilket fall som helst.
Fortsätt att ta dina piller enligt anvisningarna så kan du nog ta det helt lugnt.
Kram
Tessi