avioero
21.04.2015
Siis mun vanhemmat ilmotti et ne eroo niin miten mä selviydyn täst? Mun veli ei ota tätä niinkää raskaasti ku se on 17v mut mä otan, eli sille ei voi puhuu. Mitä mun pitää tehdä etten haluis tappaa itteeni koko ajan...? Enkä tosiaankaa aijo mennä puhuu kellekkää tyypille!
kelle voin puhua? :'( :'(
Mulla on nytki koulus kauheet koeviikot menos nii en tiiä miten selviydeyn niistäkään... ja kaiken lisäks pelkään et jompikumpi vanhemmista tappaa itsensä tai sitte ne hylkää mut... :'(
AUTTAKAA!
just kill me... :'(

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
22.04.2015
Hei!,
Hyvä kun otit yhteyttä meihin. On tärkeää, että saat nyt tukea tilanteeseen, joka varmasti tuntuu hankalalta ja onkin sitä. Vanhempien ero on yleensä aina enemmän tai vähemmän raskas kokemus, se ei silti tarkoita sitä, että elämä loppuu –kyllä, se muuttuu ja sen prosessin aikana ja varmasti vielä paljon sen jälkeenkin sitä yleensä tarvitse jonkinlaista tukea. Jos koet, että vanhempasi eivät nyt ole niitä henkilöitä, joille voit/haluat puhua, on olemassa muita luotettavia aikuisia. Sanot, ettet halua kenellekään tyypille mennä puhumaan, mutta suosittelemme sitä sinulle lämpimästi. Koulussa voit ihan hyvin ottaa yhteyttä kuraattoriin –jos haluat mennä hänen luokseen muiden huomaamatta voit vaikka soittaa hänelle ja sopia sinulle sopivasta ajasta. Koulukuraattori on kohdannut ennenkin muita samankaltaisessa tilanteessa olevia ja voi nyt tukea sinua selviämään esimerkiksi koulunkäyntiin liittyvissä asioissa.
Nyt emme tiedä, mistä epäilysi siitä, että jompikumpi vanhemmistasi tekisi itsellensä, jotain peruuttamatonta johtuu. Kenties he ovat vihjailleet jotain sellaista? Emme epäile huoltasi ja toivoisimme, että kertoisit vanhemmillesi siitä, jotta voisitte yhdessä jutella asiasta. Emme usko heidän haluavan sinun ajattelevan niin -ehkä he osaavat selittää tilanteen. Jos tilanne kuitenkin on sellainen, että heidän kanssaan (jommankumman) jutteleminen ei ole mahdollista, voit puhua tästäkin asiasta kuraattorin kanssa. Yleensä erotilanteissa vanhemmat eivät kaikkien muiden eroon liittyvien järjestelyjen ja oman surunsa vuoksi huomaa puhua asiasta lastensa kanssa -vaikka heidän pitäisikin tehdä niin. Jos pystyt, voit silti itse yrittää pyytää juttelemaan. Ota vaikka tämä kysymys ja vastaus mukaan –jos asioiden sanominen ääneen tuntuu vaikealta.
Oletko ihan täysin varma, ettet pystyisi puhua asiasta veljellesi? Voi nimittäin olla, että vanhempienne ero tuntuu hänestäkin vaikealta mutta hän ei näytä sitä ulospäin. Ihmiset reagoivat hyvin eri tavoin tämänlaisiin tilanteisiin, toiset esim. sulkeutuvat ja toiset keskustelevat enemmän. Yleensä kuitenkin puhuminen luottavalle henkilölle auttaa –jo se, että joku kuuntelee voi saada mielen rauhoittumaan edes hetkeksi, jotta pystyy käsittelemään asiaa ja voi huomata, että ei ole yksin asian kanssa. Jos teillä on veljesi kanssa muuten hyvät välit niin voisi olla hyvä teidän molempien kannalta pohtia eron tuomia muutoksia ja tunteita yhdessä.
Erotilanteessa vanhemmat yleensä käyvät sosiaalityöntekijän luona sopimassa lasten tapaamisista ja muista käytännön asioista. Yleensä sosiaalityöntekijä haluaa myös tavata lapset ja varmistaa, että lapset voivat hyvin. Sosiaalityöntekijä voi siis myös tukea sinua tilanteessa.
On myös olemassa auttavia puhelinpalveluita, kuten esimerkiksi Mannerheimin lastensuojeluliitolla. Sinne voit soittaa ja jutella tunteistasi ja turvallinen aikuinen vastaa kysymyksiin ja pohtii tunteitasi ja asioita yhdessä sinun kanssasi. Älä epäröi vaan ota puhelin käteen ja näppäile numero -ihmiset siellä ovat sinua varten ja tekevät sitä työtä siksi että haluavat auttaa sinua vaikeassa tilanteessa. Voit tietenkin aina myös ottaa meihin yhteyttää uudestaan, jos siltä tuntuu.
Puhelinpäivystyksen numero on: 0800 120 400 tai 116111 on avoinna päivittäin vuoden jokaisena päivänä. Puhelin päivystää ma-pe klo 14-20, la-su klo 17-20. (Jouluna, uutenavuotena, vappuna ja juhannuksena 17-20) Saat pysyä nimettömänä ja puhelut käydään aina luottamuksellisesti.
Lämpimin terveisin, nuorisotiedottaja Jenny ja terveydenhoitaja-kätilö Annika