Mielikuvia pornosta
30.11.2022
Onko väärin, että 14-vuotias katsoo pornoa? Minusta on mukava nähdä naisia vähissä vaatteissa ja ilman vaatteita. On tosi jännä nähdä miten miehet puristelevat tissejä ja takapuolta. Tiedättekö miltä naisesta voi tuntua kun ottaa pippelin suuhun?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
30.11.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
On hyvin luonnollista, että 14-vuotiaana murrosikäisenä kiinnostus alastomuutta, seksuaalisia asioita sekä pornoakin kohtaan herää. Tämänkaltainen kiinnostus on osa nuoren luonnollista seksuaalista kehitystä, joten on täysin normaalia, että sinusta on jännää nähdä kuvaamasi kaltaista toimintaa.
On kuitenkin hyvä muistaa, että porno on tehty aikuisille ja sen tarkoitus on toimia visuaalisena kiihokkeena. Ikäraja pornolle on 18-vuotta, tosin jotkut pornografisista materiaaleista ovat sallittuja myös 16-vuotiaille. Ikäraja riippuu näytettävästä sisällöstä. Pornolehtiä voi ostaa 15-vuotias.
Sinä et kuitenkaan ole tehnyt mitään rikosta, vaikka olisitkin pornoa katsonut, vaikka ikäsi ei siihen riitä. Ikäraja on säädetty täysi-ikäisille siksi, että on haluttu suojata nuoria sekä etenkin lapsia sellaisen sisällön näkemiseltä, jolla voisi olla haitallisia vaikutuksia ikätasoiselle kasvulle ja kehitykselle. Porno voi ahdistaa ja aiheuttaa levottomia tunteita myös aikuisissa!
On hyvä ja tärkeä muistaa, että porno on useimmiten näyteltyä ja etukäteen käsikirjoitettua. Pornonäyttelijät ovat sopineet rajoista ja suostumuksista etukäteen. Pornosta jää kuitenkin puuttumaan kaikki se, mitä seksiin oikeassa elämässä pornon ulkopuolella kuuluu; hellyys, kommunikaatio, toisesta välittäminen, aitous ja esimerkiksi tunteet.
Kaikki pornossa näytetyt asiat eivät ole huonoja, ja pornosta voi myös oppia jotakin, esimerkiksi ihmisen anatomiasta. On kuitenkin hyvä aina pitää mielessä, että pornolla on melko vähän tekemistä oikean seksin kanssa ja pornoa työkseen tekevien ihmisten vartaloita on usein muokattu eri tavoin leikkelemällä. Pornoa kuvataan viihteeksi, jotta aikuiset voisivat kiihottua. Ei siis kannata ottaa mallia pornosta; pornossa seksiä ei tehdä nautinnon vuoksi tai seksiasentoja valita esim. intiimiyden tunteen takia, vaan optimaalisten kuvakulmien. Pornossa ei myöskään näytetä sitä, kuinka usein oikeassa seksissä käytetään mm. liukuvoidetta, hampaat kolahtelevat yhteen, erektio saattaa lopahtaa kesken kaiken jännityksestä, sekä sitä kuinka seksin jälkeen voidaan halailla ja nauraa yhdessä sängyssä.
Useat naiset pitävät suuseksin antamisesta miehelle, jota he pitävät viehättävänä. Se voi tuntua joistakin naisista kiihottavalta, etenkin mikäli mies pitää siitä. Jotkut naiset puolestaan eivät pidä siitä ollenkaan, he saattavat pitää sitä alentavana, heillä saattaa olla herkkä oksennusrefleksi (mikäli jotakin menee suuhun/kurkkuun) tai muuten vain ajatus ei innosta.
T. Stinke