Murrosikä
27.05.2021
Hei olen 12-vuotias kohta 13v minulla on alkanut lokakuussa kiveksien karvojen kasvu mutta penis ei välillä se kasvaa mutta pienenee ja kerran kun olin vessassa mun luokkakaveri tuli katsomaan vessanalta tahallaan sen kokoa ja nauraen ja minua ärsyttää miksi se ei kasva se on noin 8,5 cm mutta muiden ja oman näköjen se on kun kohta olen menossa uimakouluun ja siellä jos muut näkee mun peniksen koon ne alkais kiusaaensi viikolla on retki ja myös siellä uidaan ja siellä jos muut näkee mun peniksen koon ne alkais kiusaa ja haluaisin onko normaalia jos 12-vuotiaalla on pieni penis ja minulla ei ole ollenkaan äänenmurrosta ja jotkut oppilaat on haukkunut minun ääntäni kehitysvammaiseksi ja 2-vuotiaan ääneksi ja olen vain 157-158 cm pitkä mutta jotkut opillaat on minua arvioltaan 10-25 cm pidempiä ja vihaan olla lyhyt koska kerran kun mä olin mun kaverin kanssa me nähtiin meijän koulun entinen oppilas me haluttiin kaverin kanssa liittyä seuraan mutta se antoi mun kaverin liittyä seuraan joka on mua pidempi mutta se sanoi minulle että"sä et saa tulla mukaan koska oot lyhyt ja pieni ja se sit tönäisi mut pois ja tiistaina kun olin valinnaistunnila yksi oppilas haukku mua pätkäksi ja haukku tiistaina ja eilen mun ääntäni kehitysvammaiseksi ja 2-vuotiaan ääneksi ja Ebu08
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
08.06.2021
Moi!
Kiitos viestistäsi Ebu08!
Peniksen kasvu
Jokainen nuori kasvaa ja kehittyy omaan tahtiinsa. Kaikki penikset ovat omanlaisiaan ja erilaisia myös kooltaan ja ulkonäöltään.
Väestöliiton Hyvä kysymys –palvelussa sanotaan peniksen kasvusta näin:
“Pojilla murrosiän alkamisesta kertoo kivesten kasvaminen, 9–13-vuotiaana. Noin vuosi sen jälkeen, penis alkaa kasvaa. Penis kasvaa puolesta vuodesta kahteen vuoteen saavuttaen lopullisen mittansa.”
Tämän perusteella 12–13-vuotiaan penis siis voi hyvinkin vielä kasvaa. Peniksen kasvuun ja kokoon ei voi itse vaikuttaa, kannustan sinua olemaan maltillinen. Peniksen koossa on paljon vaihtelua. Valtaosalla aikuisista miehistä lepotilassa olevan peniksen pituus on 6–9 cm. Ei kuitenkaan kannata vertailla omaa penistä muiden peniksiin. Jokaisella se oma penis on itselle juuri kaikista paras.
Voit lukea peniksen koosta lisää Hyvä kysymys –palvelussa.
Pituuskasvu ja äänenmurros
Jokainen myös kasvaa pituutta omaan tahtiinsa. Se, että on toisia lyhyempi tai pidempi, ei tarkoita, että olisi huonompi tai parempi. Poikien kasvu on nopeimmillaan murrosiän lopulla. Pojat saavuttavat lopullisen pituutensa keskimäärin 18-vuotiaana. Kannustan sinua siis olemaan maltillinen. Voit halutessasi käydä juttelemassa kouluterkkarin kanssa kasvukäyrästäsi, jos pituuskasvusi mietityttää sinua. Terkkari osaa kertoa kasvuennusteestasi eli kuinka pitkäksi kasvat arvioiden mukaan. Terkkari osaa kertoa myös muista murrosiän muutoksista.
Äänenmurroskin tulee jokaiselle omaan aikaansa. Joillakin se alkaa jo 10–11-vuotiaana, joillakin yli 16-vuotiaana. Keskimäärin äänenmurros alkaa 14-vuotiaana. Eli on tavallista, että ikäiselläsi ei ole äänenmurrosta.
Epäasiallinen käytös sinua kohtaan
Olen pahoillani, että sinua on haukuttu ja tönitty. Sellainen on väärin. Kenelläkään ei myöskään ole oikeutta kurkkia oven/seinän alta, kun olet vessassa. Sinulla on oikeus yksityisyyteen ja turvallisuuteen. Kenelläkään ei ole oikeutta kiusata tai syrjiä sinua pituutesi, peniksesi koon, äänesi eikä minkään muunkaan takia.
Jos kohtaat tällaista käytöstä jatkossa, kannattaa asiasta kertoa jollekin aikuiselle. On aikuisten vastuulla puuttua kiusaamiseen ja muuhun epäasialliseen käytökseen.
Tiivistetysti: On täysin normaalia, että penis ei ole vielä kasvanut lopulliseen mittaansa 12-vuotiaana. On myös normaalia, että 12-vuotiaalla ei ole vielä äänenmurrosta. Pituutesikin on normaali. Sinulla on oikeus elää ja käydä koulua ilman kiusaamista. Jos sinua kiusataan, kerro siitä aikuisille.
Poikien murrosiästä saat lisää tietoa Pakko kysyä -oppaasta.
Lue lisää kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta Elävää elämää -tietoalueelta.
Toivottavasti vastauksesta on sinulle hyötyä. Mukavaa kesää!
Terkuin, Riina | Nuortenelämä.fi