Omien rajojen tiedostaminen
12.08.2022
Mitä sillä tarkoitetaan, että seksissä olisi tiedettävä omat rajat? Pitääkö siinä olla rajoja? Mistä nuori, jolla ei ole vielä kokemusta voisi tietää noita rajoja? Eikö se selviä vain kokeilemalla mistä pitää, ja mahdolliset rajat muodostu sitten sillä perusteella.
paivi.tuomisto

Seksuaalineuvoja Päivi Vastaa
24.08.2022
Hienoa että mietit rajoja seksuaalisuudessa, se on hyvin tärkeä teema. Rajat perustuvat siihen, että jokainen omistaa itse oman kehonsa, eikä muilla ole oikeuttaa päättää siitä koskevista asioista, eikä tehdä sille sellaista, mitä itse ei halua tehtävän. Siten sinulla on oikeus kieltäytyä asioista, jotka eivät tunnu hyviltä, tai joihin et vielä koe olevasi valmis. Rajojen tunteminen ja miettiminen merkitsee myös vastuuta: jokainen on vastuussa omista rajoistaan ja niiden kertomisesta, kukaan muu ei voi niitä tietää kertomatta. Seksissä onkin todella tärkeää kommunikoida, ja kertoa mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei, ja mihin sillä kertaa olet valmis. Kuten mainitsit, kokeilemalla sitten voi huomata, mikä tuntuu hyvältä. Mutta on myös aivan ok jättää asioita kokeilematta, jos se ei juuri sillä hetkellä tunnu oikealta tai miellyttävältä.
Omat rajat on hyvä tunnistaa kaikissa asioissa, mutta ne ovat erityisen tärkeitä seksissä, koska siinä rajojen ylittäminen voi aiheuttaa pahaa oloa ja ongelmia, jotka voivat vaikeuttaa seksielämää myöhemmin. Rajojaan tarkkailemalla voi välttää tilanteet, joissa teet jotain epämiellyttävää vain miellyttääksesi toista osapuolta. Seksissä ei tarvitse noudattaa minkäänlaista valmista kaavaa, vaan sen tulee olla molemmille mieluisaa.
Omista rajoista tulisi keskustella jo seksuaalikasvatuksessa, eli aivan pienestä pitäen. Siten lapsi ja nuori oppii kunnioittamaan omaa kehoaan ja huolehtimaan paremmin hyvinvoinnistaan. En tiedä miten se sinun kohdallasi on toteutunut, mutta voit ehkä tarvittaessa jutella lisää esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa.
Lämpimin terveisin
Päivi