Seksuaalisiin mieltymyksiin vaikuttaminen
31.05.2024
Voiko toisen ihmisen seksuaalisiin mieltymyksiin yrittää vaikuttaa? Tarkoitan tällä nuorta, jolla ei vielä ole kertynyt juurikaan kokemusta seksistä toisen ihmisen kanssa. Olen itse 16-v tyttö, ja olen ollut yhdessä samanikäisen pojan kanssa tässä keväällä. Itseäni eivät yhdynnät vielä kiinnosta mitenkään suuresti. Kaksi kertaa olemme kyllä olleet yhdynnässä. Haluaisin, ettei poikaystävälle yhdynnät olisi niin tärkeitä, kuin olen niiden ymmärtänyt yleensä pojille olevan. Minä koen saavani enemmän mielihyvää kädestä kiinni pitämisestä kuin yhdynnästä. Onko se kovin erikoista? Läheisyyttä kaipaan tosi kovasti, ja minusta on ihanaa, kun voimme kiehnätä kaikessa rauhassa. Kyllä siinä vaatteetkin lähtevät päältä, ja nautin koskettelusta niin paljon, että kostun. Vaikka kiihotun, en ole silti tuntenut halua saada mitään sisälleni. Poikaystävä kiihottuu luonnollisesti hyvinkin nopeasti. Kiihottumisen jälkeen hän haluaisi olla yhdynnässä. Minulle taas hyvän olon huippu on jo saavutettu, eikä yhdyntä toisi mitään lisää. Ymmärrän, että pojilla on se purkautumistarve, ja siksi minun kuuluu välillä antaa hänelle pimppiä. Toivoisin kuitenkin, että poikaystäväkin kokisi niiden hyväilyjen jälkeen olonsa onnelliseksi, ettei kaikki olisi aina sen yhdynnän varassa. Tiedän toki, että poikien näkemys seksistä on ihan yhtä oikea kuin tytöilläkin, vaikka se voi olla hyvin erilainen. Olen viime aikoina useamman kerran antanut suuseksiä, jossa poikaystävä on hyvin pian lauennut suuhuni. En ole itse nauttinut siitä sen enmpää kuin yhdynnästäkään, mutta on ollut kiva huomata, että se on tuottanut nautintoa. Olen myös miettinyt, alanko jossakin vaiheessa kaivata itse yhdyntöjä tai suuseksiä. Tiedättekö lisääntyykö tyttöjen halu niihin iän lisääntyessä?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
06.06.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Kiva kuulla, että sinulla on poikaystävä, jonka kanssa mitä ilmeisimmin tunnet olosi hyväksi ja turvalliseksi niin henkisesti kuin fyysisestikin. Kerrot myös kokevasi mielihyvää läheisyydestä ja saavutat hyvän olon huippuja. Ymmärsinkö oikein, että nyt sinua on kuitenkin alkanut mietityttää halujenne yhteensopivuus eli se, että poikaystäväsi haluaisi yhdyntöjä, mutta sinä et ole niistä kiinnostunut? Kysyt myös viestissäsi, voiko toisen ihmisen seksuaalisiin mieltymyksiin yrittää vaikuttaa ja lisääntyykö halu iän karttuessa.
Ihan ensimmäisenä haluan tarttua kirjoittamaasi lauseeseen siitä, kuinka sinun ”kuuluu välillä antaa pimppiä.” Haluan muistuttaa, että vaikka olettekin parisuhteessa, sinun ei kuulu tehdä mitään, mikä ei itsestäsi tunnu hyvältä. Sinulla on oikeus kieltäytyä ja kuunnella itseäsi! Toki, kuten itsekin kirjoitat, nautintoa voi saada myös siitä, että toinen nauttii. Usein hyväksi koettu parisuhde perustuukin vastavuoroisuudelle sekä sille, että kumpikin parisuhteen osapuolista haluavat tehdä toiselle hyvää ja nautintoa niissä raameissa, missä kumpikin tuntee olonsa mukavaksi.
Olette hyvin nuoria, joten oletan, että myöskään poikaystävälläsi ei ole paljon kokemusta seksistä taustalla: uskonkin, että tässä vaiheessa on hyvä avoimesti kertoa omista mieltymyksistänne, toiveistanne ja haluistanne ääneen toisillenne. En osaa sanoa voiko toisen mieltymyksiin sinänsä vaikuttaa, mutta uskon, että on varmasti paljon asioita, joita voi toiselle ehdottaa kokeiltavaksi. Useasti voi olla niin, että toinen ei ole tullut edes ajatelleeksi jotakin asiaa, joka toiselle on esimerkiksi seksissä iso asia. Voi käydä niin, että asia, jota ei ole itse tullut edes ajatelleeksi, voi muuttua mieltymykseksi, kun sitä on kokeillut. Tai toisinpäin.
En sanoisi niin, että poikien näkemys seksistä olisi erilainen kuin tyttöjen. Lähestyisin itse asiaa siten, että jokaisella yksilöllä on oma näkemyksensä nautinnosta ja kehollisuudesta. Eivät kaikki pojat koe suurta tarvetta ”purkautua” tai ei kaikkia poikia ylipäätään yhdistä suuri seksivietti. Toisaalta jotkut naiset puolestaan nauttivat suuresti nimenomaan yhdynnöistä ja voivat haluta seksiä enemmän kuin kumppaninsa. Nämä ovat yksilökohtaisia asioita, eivät niinkään sukupuolisidonnaisia. Tärkeintä on, että kaikki löytäisivät keinon toteuttaa seksuaalisuuttaan turvallisesti ja tyydyttävästi.
Itse kuitenkin kerrot nauttivasi eniten läheisyydestä, et niinkään yhdynnöistä. Ja se on täysin ok! On hienoa, että tunnet kehoasi jo niin hyvin, että osaat nimetä asioita, jotka sinulle tuottavat iloa ja nautintoa. Et erittele tekstissäsi sen enempää miksi et nauti yhdynnästä. Käykö se kipeää, eikö se tunnu miltään?
Useat naiset tarvitsevat yhdynnässä myös muuta kuin penistä/edes takaisin- liikettä kokeakseen seksuaalista mielihyvää. Koskettaako poikaystäväsi sinua yhdynnän aikana muuten kuin peniksellään? Monet naiset tarvitsevat kiihotusta esimerkiksi klitorikseen yhdynnän aikana. Voit myös koskettaa itse itseäsi, myös lelut voivat olla avuksi. Myös jotkin asennoista (esim. cat-tekniikka) voivat auttaa. Lisäksi on tärkeää, että mieli on mukana.
Seksuaalinen halu ei ole staattista, vaan se elää elämän mukana: välillä seksuaalinen halu voi olla kadoksissa esimerkiksi stressin vuoksi ja välillä se voi tuntua voimakkaampana. Jotkut naiset kokevat varmasti seksuaalisen halukkuuden lisääntymistä ikääntyessään. Asiaan vaikuttaa varmasti moni asia, mutta oman kehon tuntemus ja arvostus ovat varmasti monella isossa roolissa. Mikäli nainen nauttii yhdynnöistä tai suuseksistä, kaipaa hän niitä suuremmalla todennäköisyydellä tulevaisuudessakin kuin nainen, joka ei niistä lähtökohtaisesti ole kiinnostunut tai ei nauti sellaisesta kosketuksesta.  Voi olla, että alat kaivata sellaista, mikäli saat hyviä ja nautinnollisia kokemuksia yhdynnöistä. Sinun on kuitenkin hyvä tietää, että ei ole lainkaan tavatonta olla kaipaamatta yhdyntää.
Seksiä on monenlaista; yhdyntä ei ole ainoa oikea seksitapa! Oikea seksitapa on sellainen, josta molemmat osapuolet nauttivat. Mikäli poikaystäväsi on yhdyntäkeskeinen ja sinä et niistä välitä, tulee teidän keskustella rehellisesti ja kunnioittavasti teidän parisuhteenne seksielämästä sekä siitä, millaiseksi sen muodostatte siten, että kumpikin olette siihen tyytyväisiä.
Hyvää kesää sinulle,
Yst. Terv. Stinke