Triangeldrama
03.07.2019
Hej! Det finns en kille som gillar mig och vi känner varandra ganska bra och han tror verkligen att vi är på G men jag tycker bara om honom som kompis. Men det finns en annan som ja chattar med och tycker om ganska mycket. Men killen som tycker om mig vet inte att jag chattar med en annan. För han såg mig prata med andra killar för någon dag sedan och då blev han direkt orolig och vill ha mig för sig själv. Så hur skulle jag kunna säga till honom att jag bara vill vara kompis utan att såra honom? För jag vill ju fortfarande att vi ska vara bra vänner!

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
03.07.2019
Hej,
Som jag ser det så finns det nog inte riktigt någon annan lösning än att du berättar för killen att du inte är intresserad av honom på ett romantiskt sätt, utan bara som vänner. Jag förstår att du inte skulle vilja göra honom ledsen, men jag är inte säker på att det finns något sätt att berätta det på som inte skulle göra det.
Ni vill helt enkelt olika saker, och alltid finns det inte någon perfekt lösning som skulle göra alla glada. Sen är det ju upp till honom om han vill fortsätta umgås med dig "bara" som en vän eller om det är för smärtsamt för honom. Jag gissar ju att han kommer att vilja fortsätta ses, eftersom han tycker om dig.
Hur du skall ta upp saken är sedan ett helt annat problem. Det kan kännas lite ansträngt att bara säga det, men å andra sidan också svårt att planera en sån diskussion där det skulle komma upp. Kanske du kunde förbereda lite olika scenarion för hur du kan föra det på tal, och då tillfället kommer så gör du det helt enkelt. Jag förstår att det inte är lätt, men jag tror att det kommer att kännas bättre efteråt eftersom det är minst lika tungt att gå omkring och veta om att nån är intresserad och tror att man är det tillbaka.
Lycka till.
Kram
Tessi