tuntoherkkyys
11.06.2021
Saisinko vinkkejä, kuinka voisin totutella esinahan alaista tuntoherkkää ihoa kosketuksille? Iho tuntuu tosi ohuelta ja herkältä. Sormella kokeileminen tuntuu samalla houkuttelevalta, aika kivalta mutta se on tehtävä hyvin varovasti. Koskettelu saa pippelin erittäin kovaksi. Esinahka kiristää silloin, mutta sen saa terskan taakse. Miten voisin tehdä pippelinpesut? Tuntuu nololta kysyä sitä. Sehän pitäisi käydä helposti ja luontevasti. Haluaisin, että joku tyttö ihastuisi minuun, ja tahtoisi joskus kosketella minua. Sitä ennen pitäisi pystyä pesemään ja runkkaamaan ilman aristelua. Olen vähän ymmälläni, että en pysty siihen vielä.

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
21.06.2021
Hei,
On täysin normaalia, että iho esinahan alla on tuntoherkkä, mutta se voi myös olla niin herkkä, että koskettaminen lähes sattuu tai tuntuu epämukavalta. Kosketellessasi itseäsi voisit esimerkiksi käyttää jotain liukuvoidetta tai yrittää totuttaa terskaa paljaana olemiseen esim. vetämällä esinahan kokonaan taakse ollessasi suihkussa tms.
Penis on joka tapauksessa pestävä tilanteesta riippumatta, vaikka terska on herkkä. Muuten on riskinä, että likaa jää esinahan alle ja se voi aiheuttaa ärsytystä tai tulehduksen.
Älä stressaa – sinulla on kaikki aika maailmassa tavata joku ja ehtiä kokeilla kaikkea mahdollista.
Terveisin, Tessi