Tycker jag om honom eller inte?
04.08.2024
Hej, jag vet inte om jag tycker om en kille eller inte. Han är rolig att vara med och snäll och snygg och allting. Men jag har enda en känsla som är som ”njaa” jag skulle typ vilja starta något med honom med vill inte såra honom om jag enda inte tycker om honom, men jag gör typ det men ändå. Eller jag vet inte Lejon
Rosanna farg

Nuorisotiedottaja Rosanna Vastaa
05.08.2024
Hej!
Tack för din fråga. Det går inte alltid att veta på förhand vad man egentligen tycker om en person före man lärt känna hen och gett relationen en ärlig chans. Man är sällan störtkär direkt utan det är helt naturligt att man är tveksam. Det skulle jag säga att är helt hälsosamt eftersom man inte kan veta i ett så tidigt skede ifall man är redo för något seriöst eller inte. Det märker man först efter att man kommit varandra lite närmare. Därför är det helt vettigt att ha det tankesättet som du har. Även om man upplever att man redan känner personen på ett vänskapligt sätt så är en romantisk relation oftast helt annorlunda.
Mitt förslag är att du försöker utforska den här relationen lite grann. Ni behöver ju inte boka in en dejt direkt utan ni kan börja med att skicka mer aktivt med varandra och lära känna varandra mer på djupet. Ni kan till en början träffas bara som vänner och känna efter ifall det känns som att det här är ett förhållande med potential eller inte.
Man ångrar oftast de chanserna man inte tar. Det värsta som kan hända är att nån av er kommer fram till att ni fungerar bättre som vänner och då får man helt enkelt ta den smällen och vara ärlig med sina tankar och känslor. Det behöver inte vara mer dramatiskt än så. Det att du är orolig för att såra honom visar ju tydligt att du bryr dig om honom och inte kommer vilseleda honom avsiktligt. Ni kan gärna ta en diskussion om saken när ni känner er redo för det. Det är helt naturligt att vara tveksam kring sina känslor, speciellt när det gäller en person som är en vän. Har man romantiska känslor eller är dom mer vänskapliga? Det vet man oftast inte före man gett relationen en chans. Om ni båda är ärliga med er tvekan, era tankar, känslor och funderingar så minskar det risken för att någon sedan kommer känna sig sårad eller vilseledd.
Hoppas det här var till någon hjälp! Om du behöver mer tips kring hur du kan närma dig den här killen eller hur du ska visa att du är intresserad så är det bara att skicka in en ny fråga.
Lycka till! Kram <3
Rosanna