ikäero
14.05.2020
Moi! Oon ite 15v poika ja mun tyttöystävä on 20v. Ollaan nyt jonku aikaa oltu yhessä ja mä haluisin seksiä jo sen kaa mut se on sanonu ettei tee mitää seksuaalista mun kaa ennen ku täytän 16. Ei kosketa pippeliäkään ennen sitä. Niin pitääkö meidän oikeesti odottaa se melkein vuosi??
kristiina annila

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
15.05.2020
Heippa!
Suomen lain mukaan alle 16 vuotias on alaikäinen mitä seksiin tulee. Eli, lain valossa se ei ole sallittua. Se, mitä teette on teidän kahden välinen asia, mutta mikäli jotain esimerkiksi sattuisi, ja sinä joutuisit sen vuoksi lääkärin tutkittavaksi tai vaikkapa sairaalaan, niin pahimmillaan tyttöystäväsi voisi saada syytteen lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Lieventävänä asianhaarana olisi ehkä se, että olet suostunut, mutta lain silmissä alle 16-vuotias on niiltä osin haavoittuvainen nuoren ikänsä vuoksi.
Tässä varmaankin syy, miksi tyttöystäväsi haluaa odottaa, ja ihan viisasta se onkin. Aika kuluu nopsaan, ja se on varmasti odottamisen arvoista.
Terveisin Kristiina, seksuaalineuvoja