kiihottava hyväily
08.04.2020
Minua vaivaa voimakas kiihottuminen ja herkkä siemensyöksy, kun hyväilen tyttöystävääni. Hänelle pitkä esileikki on tärkeä kiihottumisen ja kostumisen takia, ja minustakin se on ihanaa (liiankin ihanaa). En kestä sitä itse loppuun asti, saati että pääsisimme yhdyntään. Olen lauennut monesti noin 20 minuutin hyväilyjen jälkeen. Penis on ollut kivikova, ja siemensyöksy tullut suuseksiä antaessa tai pyllyä hyväillessä. Aistini eivät vaan kestä sitä herkkua riittävän kauan. Ja laukeamisen jälkeen penis tarvitsee pitkän lepoajan. On käynyt siis niin, että kun valmistelen tyttöystävääni yhdyntään, menetän samalla itse mahdollisuuden päästä siihen. Mikä neuvoksi?
kristiina annila

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
14.04.2020
Hei, ja kiitos kysymyksestäsi
Ennenaikainen simensyöksy on hyvin yleinen ongelma. Useilla ongelma voi ilmaantuua jo nuoruudessa ja se saattaa joidenkin tutkimusten mukaan johtua aivojen välittäjäaineiden kuten serotoniinin pitoisuuden epätasapainosta. Serotoniini säätelee mielihyvän tunnetta.
Joillakin  ongelma ilmaantuu vasta myöhemmällä iällä, jolloin taustalla voivat olla myös esimerkiksi alkava erektiohäiriö tai psyykkiset ongelmat.
Joillakin se voi esiintyä joissakin tietyissä elämäntilanteissa tai kausittain. Joillekin voi tulla kokemus ennenaikaisesta siemensyöksystä, vaikka siemensyöksyn alkamisen aika on normaali. Tämä voi johtua esimerkiksi jostain psyykkisestä pulmasta.
Ennenaikaisen siemensyöksyn hallitsemista voi harjoitellakin. Esimerkiksi käyttämällä ns puristustekniikka. Silloin tuntiessasi siemensyöksyn olevan lähellä, keskeytä se mitä olet tekemässä, ja pusista peniksen päätä voimakkaasti noin 1-20 sekunnin ajan. Tätä voi harjoitella sekä itsetyydytyksen että yhdynnän yhteydessä. Tässä tekniikassa puristaminen hidastaa siemensyöksyä. Puristuksia tehdään kolme kertaa ennen varsinaista siemensyöksyä. Puristustekniikka vaatii runsaasti harjoitteluja hyvän tehon saavuttamiseksi. Sinun kohdallasi ehkä itsetyydytys voisi olla se, millä alat harjoitteita tehdä, jos koet tilanteen tyttöystäväsi kanssa liiankin räjähdysherkäksi.
Toinen mitä voit kokeilla, on se että hyväily, itsetyydytys tai yhdyntä keskeytetään juuri hetkeä ennen kun saat siemensyöksyn. Harjoittelua tulee tehdä paljon, että opit tunnistamaan ajoissa hetken, jolloin siemensyöksyä ei voi enää "perua". Keskeytys kannattaa tehdä ainakin kolme kertaa ennen varsinaista siemensyöksyä, jos vain pystyy.
Ja vielä yksi harjoite, kun siemensyöksy on lähellä, keskeytä toiminta, ja pidä minuutin tauko kunnes jatkat. Jatka, kunnes siemensyöksy tuntuu taas tulevan. Keskeytä ja odota taas noin minuutin ajan.Toista keskeytys/puristus kolme kertaa ennen varsinaista laukeamista. Joskus myös kondomin käyttö voi auttaa, koska tuntoaisti iholla ei ole aivan niin herkkä silloin.
Muuta mitä voi myös kokeilla, ja olette jo varmaan kokeilleetkin, on se että kun sinä valmistelet tyttöystävääsi, et anna hänen lainkaan hyväillä sinua silloin. Tehkää se vuorotellen, ja pieninä osioina.
Toivottavasti sait vähän edes apua näistä ohjeista. Hyvää kevättä teille!
Kristiina, sesuaalineuvoja
Ellet koe saavasi mitään apua näistä harjoitteista, ota yhteys urologiin. Ongelmaa voidaan hoitaa myös erilaisilla lääkkeillä.