suihkussa käynnistä jälki-istuntoa
14.10.2021
Teinkö mielestänne väärin, kun menin liikuntatunnin jälkeen suihkuun poikien kanssa, vaikka olen tyttö? Kysyin ainakin neljältä pojalta tähän lupaa, ja kaikki sanoivat, että tule vaan. Yksi tyttö kanteli tästä opelle, ja jäin jälki-istuntoon, kun en olisi saanut muka olla poikien puolella suihkussa. Sitä ei ollut kuitenkaan missään vaiheessa kielletty, joten kärsin kyllä vääryyttä kuin jouduin jälki-istuntoon. En ymmärrä, mikä tässä meni vikaan. Kuinka voin jatkossa toimia?
Hannele klippt3

Seksuaalineuvoja Hannele Pelli Vastaa
28.10.2021
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Peruskoulussa on tarkat säännöt siitä, että tytöt ja pojat käyvät omissa suihkussa. Tämä on  muun muassa sen takia, koska moni on vielä yläkouluikäisenä hyvin epävarma omasta kehostaan, eikä halua että sitä näkee kukaan, eikä varsinkaan vastakkaisen sukupuolen edustaja. Kaikki olemme kuitenkin yksilöitä ja koemme asiat eri tavalla.
Säännöt ovat kuitenkin samat kaikille. Ymmärrän, että sinua harmittaa kun kuitenkin kysyit kohteliaasti muutamalta pojalta lupaa, lupaa siihen  eivät kuitenkaan voi antaa oppilaat. Mieti  jos paikalla on ollut hyvin arka poika joka ei vain uskaltanut sanoa sulle, että hän ei haluaisi suihkutella samaan aikaan tytön kanssa? Tilanne on voinut olla hyvinkin ahdistava hänelle.
Jatkossa suosittelisin, että käyt suihkussa tyttöjen puolella, ettei tule enempää ongelmia koulussa.
Mukavaa syksyn jatkoa sulle!
Terkuin, Hannele