Tyhmyyksiä poikasena
02.08.2021
Moi! Haluaisin kysyä tällaisestä asiasta. Ollessani 5-8 vuotias löysimme pihapiirin kavereiden kanssa yhden kaverin luota pornokasetin ja katsoimme sitä. Emme tietenkään ymmärtäneet näkemäämme ja "matkimme" elokuvaa hinkkaamalla toisiamme alasti. Olen poika ja kaverit myös. Toisin sanoen matkimme elokuvaa poikien kesken. Kokeilin "uutta leikkiä" kerran myös mökkinaapuri pojan kanssa samoja aikoja. Asia ei ole minua oikeastaan koskaan vaivannut, joskus (harvoin) se on mieleeni tullut ja silloinkin olen todennut itselleni, että lapset eivät aina tiedä mikä on "oikein ja mikä väärin" ja, että lapset tekevät tyhmiäkin kokeiluja. Olen nyt päälle parikymppinen ja olen hetero. Minulla oli loppukesästä henkisesti vaikeaa mm. työttömyys ja koulupaikatta jääminen, todennäköisesti lievä masennus. Silloin asia tuli "pahana asiana" mieleeni. Nyt minulla menee hyvin sain vakituisen työn ja koulunkin kanssa näyttää valoisemmalta. Asia on kuitenkin vaivannut minua viime ajat ja olen tuntenut siitä syyllisyyttä ja katumusta välillä ehkä ahdistustakin. Onko tälläiset lapsien väliset kokeilut normaaleja kokeiluja joita lapset tekevät uteliaisuuttaan ja tietämättömyyttään kasvun varrella? Onko kantamani tuntemukset turhia? Antti
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
09.08.2021
Hei!
Kiitos viestistäsi. Moni lapsi näkee pornografiaa tai eroottisia kuvia/videoita tavalla tai toisella jo lapsena, vaikka tällaiset sisällöt on tarkoitettu vain aikuisille. On aikuisten vastuulla huolehtia, että lapset eivät altistuisi tällaisille sisällöille. Niin kuin pohdit, lapsi ei ymmärrä, mistä on kyse. Pornon näkeminen voi aiheuttaa lapsessa monenlaisia tuntemuksia, kuten ahdistusta, hämmennystä, syyllisyyttä tai häpeää.
Tiedetään, että jos lapsi altistuu seksuaaliselle materiaalille, voi se myös johtaa materiaalia matkiviin leikkeihin tai kokeiluihin. On yleensäkin tavallista, että lapset kokeilevat ja matkivat ihan kaikenlaisia asioita, joita ovat nähneet tai kuulleet.
Joka tapauksessa lasten seksuaaliseen kehitykseen liittyy uteliasta ihmettelyä ja käyttäytymistä. Suuri osa aikuisista muistaa seksuaalissävytteisiä kokeiluja tai leikkejä omasta lapsuudestaan. Usein sukupuolella ei ole mitään merkitystä noissa lasten välisissä leikeissä ja kokeiluissa. Yleensä ne eivät myöskään ole haitallisia.
Jos kokemuksesi kuitenkin painaa mieltäsi, kannustan sinua juttelemaan siitä jonkun kanssa. Usein hyvä ystävä, oma vanhempi tai muu läheinen on sopiva henkilö kuuntelemaan ja tukemaan. Myös nuorten chatit ovat käytettävissäsi. Chatteja löytyy Netarista. Usein puhuminen helpottaa oloa ja auttaa eteenpäin omissa pohdinnoissa.
Lämpimin terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi