Dröm job
26.09.2022
Min dröm är att bli en "Cartoonist" men jag vet inget om nån slags skola för det och jag är bekymmrad att min dröm aldrig blir sann. Finns det nånstans där jag kan öva/lära mig på att bli "Caroonist"? Jauku

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
28.09.2022
Hej,
Roligt att du har hittat din grej! Jag tänker att då det handlar om ett kreativt och konstnärligt yrke som att rita och teckna så är det bra om man lär sig så mångsidigt som möjligt om olika tekniker att måla/rita, och olika material man kan jobba med. Så även om du nu vet att det är cartoonist du vill bli så är det bra om du t.ex. skulle gå med i en konstskola på orten där du bor för att få mångsidig träning/undervisning. Du kan då t.ex. googla på konstskola + ortens namn och se om det finns någon skola/kurs du kan gå på kvällar vid sidan om skolan. På vissa orter ordnas även kurser online som man kan delta i på distans. Sedan då det blir dags att söka vidare efter högstadiet eller gymnasiet så finns det flera skolor du kan söka in till där du lär dig mer och kan inrikta dig mer på det just du är intresserad av.
Själv tycker jag att både instagram och pinterest är roliga ställen att söka inspiration för att öva olika tekniker på egen hand.
Lycka till!
Kram,
Tessi