Jobb
19.12.2021
Hej!
Jag skulle vilja bli influenser / modell få ett stort ig konto mm hur skall jag göra?? Hur hittar man korta modell jobb? Både i Finland och i Sverige Hejsvejs

Nuorisotiedottaja Kix Vastaa
28.12.2021
Hej!
Till att börja med vill jag säga att i praktiken är modelljobb inte så glamoröst som det kan låta. Långa dagar och mycket bytande av kläder, och att det kan bli tungt fysiskt. Man måste också ha skinn på näsan eftersom man kan få höra mycket kommentarer om sin kropp, som inte alltid är positiva (oavsett hur man ser ut). Men det kan också vara väldigt roligt, och man får träffa mycket spännande folk och vara kreativ.
Modelljobb får man bland annat genom att gå på castings, men det löns också att aktivt networka med folk i branschen/fotografer, så att man kanske blir påtänkt när de väl har något projekt. Castings är något som en agentur kan hjälpa en att hitta, jag länkar här till en av de större finländska och hur man söker till dem. Men det finns också flera andra, om man googlar på exempelvis ”Finnish model agency” och ”models finland” så hittar man.
Det löns att också gå på castings utomlands eftersom det är något begränsat vad man hittar i Finland. HÄR kan du läsa lite om hur castings fungerar.
Det finns också sidor som listar castings, exempelvis modelmanagement.com som är internationellt, och stagepool som är rikssvenskt. MEN, här ett varningens ord, när man själv går på castings och söker modelljobb utan agentur i ryggen så ska man vara väldigt försiktig och noga kolla upp den som söker modell, så att man inte blir lurad, eller i värsta fall dragen in i nåt farligt.
Som modell kommer du behöva en portfolio med bra bilder, helst professionellt tagna. Ett sätt att vänja sig stå framför kameran och bli bra på det samtidigt som du får en början till en portfolio är att göra något som kallas ”tfcd”-fotograferingar. Det är fotograferingar som funkar som ett samarbete, där varken modellen eller fotografen får betalt, istället får båda bilder och jobba med ett projekt som båda tycker känns givande. Det är så här som både modeller och fotografer kan utvecklas i början av karriären. Det finns en österbottnisk grupp på facebook som heter ”TFCD valokuvaajat & mallit Etelä-Pohjanmaa” dit jag föreslår att du kan gå med för att se vad det är frågan om. Det finns också en för hela landet som heter ”TFCD Valokuvaajat&Mallit”. I dessa grupper annonserar fotografer ut om de behöver en modell till nåt, och modellerna kan också annonsera ut att de har en fotoidé de vill förverkliga och fråga vem som skulle vilja fotografera. Här vill jag också igen säga ett varningens ord – var försiktig med vem du möter var om du är ensam, och kolla så att fotografen faktiskt verkar vara den hen utger sig för att vara. När du träffar någon för första gången kan det vara bra att ha med dig en kompis (kompisen kan sen fara efter en stund om du bedömer läget som lugnt och du är bekväm).
För att skapa en stor instagram profil så kan du använda dessa tfcd-bilder för att få kvalitativt content (innehåll). Men du behöver också posta mycket eget, och nyckeln är att posta OFTA och konsekvent. Helst en bild varje dag, eller en bild varannan dag. Just nu pushar instagram också reels-funktionen, så den är bra att använda sig av för att få synlighet. För att bli influencer måste man sätta ner mycket tid och jobb – det ser kanske lättare ut än vad det är, men grejen är att man måste försöka hålla hög standard för att sticka ut och det tar sin tid att skapa content på den nivån.
Skaffa bra ljus för dina bilder, exempelvis en ringlight. Ha också en bra kamera (antingen en systemkamera eller en telefon med bra kamera), så dina bilder inte är gryniga. Fundera på förhand vilken typ av instagramprofil du vill ha, vad är det för ”bild” du vill ge ut med den. Exempelvis någon som förespråkar en bohemisk livsstil kan använda sig av samma retro-filter på alla sina bilder för att det ska se enhetligt ut, någon annan kanske satsar på att skriva bra texter om olika teman under sina bilder men håller bilderna minimalistiska, en modell kan använda instagram som portfolio och så vidare. Helt enkelt – precisera vad är det som gör ditt konto kvalitativt och speciellt.
HÄR är en text som beskriver några bra punkter man kan fundera på för att lyckas på instagram.
Kom ihåg att detta är en bransch där man själv måste vara väldigt framåt och aktiv, så kanske du skulle lägga upp ett schema åt dig själv hur mycket tid du ska spendera på att pusha för denna dröm, så att du kommer dig framåt? Oavsett om du då lägger tiden på att skapa instagraminnehåll eller kontakta agenturer/fotografer.
Lycka till!
Mvh, Kix