Jobba utomlands
18.07.2021
Hej!
Jag tog studenten i våras och vill jobba utomlands i ett eller två år före jag fortsätter studera. Hur ska jag gå till väga för att hitta ett jobb utan utbildning? Jag har funderat lite grann på au pair, men vet inte om det är något för mig eftersom jag inte har så mycket erfarenhet med att sköta barn. Restaurang- och hotelljobb verkar intressant, men hur ska jag hitta jobb inom det området? Och hur är jag säker att förhållanden på jobbet är bra (lönen och arbetstiderna) så jag inte blir utnyttjad. Vill gärna börja så fort som möjligt! Länder som Frankrike, Italien och Australien lockar ;)
Tacksam för svar!

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Hej,
Att jobba utomlands kan ge en värdefulla erfarenheter som kan komma till nytta längre fram, men precis som du skriver så lönar det sig att verkligen kolla upp - och dubbekolla allting så att allt verkligen är det som det ser ut att vara.
Jobb i olika europeiska länder kan du hitta via EURES.
Nordic jobs worldwide erbjuder även olika jobb, även för personer som du - som har slutat skolan i vår och vill ha ett mellanår. Och givetvis kan du söka jobb via TE-byrån på deras hemsida, fyll bara i "utlandet" i sökmotorn.
Möjligheterna är ju egentligen helt obegränsade. Men det lönar sig alltid att vara försiktig och verkligen försäkra sig om att personerna och företagen är riktiga innan man kastar sig iväg. Om du googlar på "jobba utomlands efter examen" så får du riktigt bra träffar, och på dessa sidor finns det bra tips på saker du kan tänka på och hur du kan gå vidare.
Kram,
Tessi