Ero
30.10.2022
Tyttöystäväni puhui että minun pitäisi käydä lääkärissä kysymässä ympärileikkauksesta koska esinahkani ei ollut normaali. Lääkärissä sitten varattiin aika leikkaukseen. Leikkauksesta kului viikon verran ja voisin harrastaa seksiä mutta tyttöystäväni jätti minut. Nyt tuntuu mahdottomalta itsetyydytyskin. Miten voin itsetyydyttää enää koska koko esinahka on pois ? Tero
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
31.10.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Et kertonut miksi esinahkasi on leikattu. Oletan kuitenkin, että sinulle on tehty ympärileikkaus lääketieteellisistä syistä, koska kerroit että sinulta on leikattu koko esinahka pois. Toki ympärileikkauksia tehdään myös uskonnollisista sekä kulttuurisista syistä, mutta ymmärtääkseni nyt kyse ei ollut sellaisista syistä. On hyvä että tiedät ja muistat sen, että lääkäri katsoi leikkauksen tarpeen eli pelkästään tyttöystäväsi huomiot tai arviot esinahkasi normaaliudesta eivät olisi riittäneet leikkauksen perusteiksi. Mikäli lääkäri on katsonut leikkauksen hyödyt riskejä suuremmiksi, voit luottaa siihen, että leikkaukselle oli tarve. Hyvä että asia tuli hoidettua, oli syynä leikkaukselle sitten toistuvat esinahan tulehdukset, kireä esinahka tai muu.
Sinulla on varmasti sopeutuminen uuteen, kun keho on muuttunut. Nyt kun esinahka on poissa ja sinulla on surua seurustelusuhteen loppumisesta, ymmärrettävästi huolet voivat vallata mielen ja saatat pohtia voitko koskaan edes itsetyydyttää. Haluan kuitenkin lohduttaa, että ilmankin esinahkaa tulee kyllä toimeen!
Ympärileikatut miehet harrastavat seksiä siinä missä leikkaamattomatkin ja useilta myös masturbaatio onnistuu. Se, mikä ennen on saattanut tuntua hyvältä, voi nyt kuitenkin muuttua. Mikäli koko esinahka on poistettu, niin itsetyydytys ns. Perinteisellä tavalla ei onnistu. Sinun tuleekin nyt a) ensin antaa peniksesi rauhassa parantua täysin, yleensä leikkauksen jälkeen on hyvä pidättäytyä yhdynnästä noin kuukausi, joskus jopa hivenen enemmän b) opetella oma kehosi uudestaan. On totta, että leikkauksen jälkeen tunto alueella muuttuu jonkin verran. Etenkin leikkauksen jälkeen voi tuntua, että tuntoa ei ole samalla tavalla kuin ennen. Itsetyydytyksessä voitkin opetella myös uusia erogeenisiä eli tuntoherkkiä alueita itsestäsi, esim. kivekset, väliliha jne.
Erektioon leikkauksen ei kuitenkaan tulisi vaikuttaa mitenkään. Muutoinkaan itse yhdynnässähän esinahka ei liiku mihinkään. Itsetyydytyksessä, kuten myös yhdynnässä, olisi nyt hyvä käyttää aina mukana liukasteita. Niitä voit ostaa mm. Apteekeista, marketeista tai seksivälinekaupoista.
Tsemppiä!
Terkuin Stinke