Laukeamisherkkyys
07.11.2022
Olen miettinyt poikien laukeamisherkkyyttä ja siemensyöksyn tuloa. Eikö ole outoa, ettei poika laukea suuseksissä, vaikka sitä olisi hyvän aikaa? Miten se onnistuu? Suuseksin jälkeen on yleensä yhdyntää, ja siinä hän sitten laukeaa. Miten sitä suuseksiä voi kestää laukeamatta, vaikka se tuntuisi tosi hyvälle? Voivatko miehet päättää milloin antavat sperman tulla? Onko suuseksi erilaista yhdynnän esileikkinä, kuin se on jos ei yhdyntään asti mennäkään?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
07.11.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Sinua puhututti poikien laukeamisherkkyys, siemensyöksyt sekä muut niihin liittyvät seikat.
Jokainen poika/mies on yksilö, jolla on oma laukeamiskynnyksensä jonka yli mentäessä hän saa siemensyöksyn. Laukeamiskynnys samankin henkilön kohdalla voi vaihdella tilanteen ja mm. vireystilan mukaan.
Oudoksuit sitä että poika ei laukea suuseksissä, vaikka oraaliseksi kestäisi hyvän aikaa. Tämä ei varmasti ole outoa niin kuin outoa ei ole sekään, mikäli poika laukeaakin. Tilanteessa voi miettiä onko pojalla/miehellä stressiä, onko hän nauttinut alkoholia, painaako fyysinen väsymys tai onko hän rentoutuneessa tilassa vai jännittääkö hän? Myös poikia voi jännittää esimerkiksi oma kestävyys, peniksen muoto tai koko tai mielessä saattaa risteillä ajatukset siitä, onko hän kumppanilleen riittävä tuottamaan nautintoa. Kaikki nämä yllämainitut asiat vaikuttavat miehen laukeamiseen tai siemensyöksyyn. Joskus miehien laukeamattomuudelle voi olla syynä esimerkiksi liiallinen masturbointi tai pornon katseleminen. Liiallisina määrinä nämä voivat vaikuttaa siihen, että laukeaminen ei tahdo onnistua. On otettava myös huomioon se, milloin seksiä tai masturbaatiota ylipäätään on viimeisimmällä kerralla ollut.
Kaikki miehet ovat erilaisia ja kaikki eivät kykene laukeamaan suuseksissä tai ylipäätään seksissä muutoin kuin esimerkiksi itsensä kanssa. Ejakulaatioon liittyvät ongelmat (laukeamattomuus tai liian nopea ejakulaatio) ovat kuitenkin usein psyykkisellä puolella eivätkä liity useinkaan esimerkiksi kumppaniin. Etenkin naisten, mutta myös miesten tärkein sukupuolielin on pään sisällä eli aivot. Omat mielikuvat itsestä (huono seksuaalinen itsetunto), huoli ehkäisystä tai raskaudesta, pelko keskeytetyksi tulemisesta jne. Voivat vaikuttaa negatiivisesti laukeamisherkkyyteen.
Tietenkin on olemassa myös mahdollisuus, että penis ei suuseksissä saa tarpeeksi stimulaatiota tai sitä stimuloidaan kys. Penikselle tavalla, joka ei juuri sille sovi. Kaikilla henkilöillä on oma tuntoherkkyytensä. Jotkut tarvitsevat kovempaa kosketusta kuin toiset. Mikäli suuseksi ei tunnu syystä tai toiselta hyvältä tai riittävältä, olisi miehen hyvä kertoa millaisesta suuseksistä tai kosketuksesta hän pitää, mikäli tavoitteena on laukeaminen.
Laukeaminen ja orgasmin saaminen eivät nimittäin ole miehellä sama asia. Mies voi saada orgasmin ilman ejakulaatiota eli siemensyöksyä ja toisin päin. Tämä on tavallista, jopa tavoiteltavaa, esim. tantraseksissä. On myös hyvä muistaa, että kokemus siitä että seksi on nautinnollista ja hyvää, ei aina tarkoita sitä, että molemmat saavat orgasmin. Seksistä ja läheisyydestä voi nauttia suurestikin, vaikka ei yltäisikään orgasmiin asti.
Mikäli pojan/miehen laukeamiskynnys ylittyy, voi siemensyöksyä ja laukeamista olla hyvin hankalaa itse säädellä. Kokemuksen karttuessa poika/mies yleensä oppii kuitenkin huomaamaan milloin laukeainen alkaa olla lähellä. Mikäli hän ei halua vielä laueta, voi hän yrittää hallita ejakulaation tuloa esimerkiksi lantionpohjan lihaksistolla. Toisaalta joskus myös asennon vaihtaminen tai tauon ottaminen voi auttaa. Joskus poika/mies voi yrittää myös ajatella kesken seksin ihan muuta, mieluiten epäeroottisia asioita, jolloin laukeaminen saattaa siirtyä.
Kysyit myös onko suuseksi erilaista osana esileikkiä kuin silloin jos yhdyntään asti ei mennäkään? Mikäli suuseksin halutaan johtavan laukeamiseen, on suuseksi luultavimmin kestoltaan ja intensiteetiltään pidempiaikaista, mutta tämä on täysin parikohtaista.
Terkuin Stinke