Mua vähä epäilyttää
01.09.2018
Hei!Olen 14 vuotias tyttö ja asiani koskee kuukautisia. Mulla on ollu kahet menkat jotka kummatkin on kestäny 9 päivää. Nyt on kulunut 18 päivää siitä kun mulla alko toiset menkat. Mulla tuli täänään valkoovuodon mukana kellertävänruskeeta mönjää. Sit se oli taas tavallista valkovuotoo. Onko normaalii?? Pitäiskö asiasta huolestua? Tai siitä et mun molemmat kuukautiset on kestäny 9 päivää. A
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
04.09.2018
Hei ja kiitos viestistäsi!
Kerrot, että sinulla on ollut kahdet menkat, jotka ovat kestäneet 9 päivää. Nyt on kulunut 18 päivää siitä, kun toiset menkkasi alkoivat. Sinulla on tullut valkovuodon mukana kellertävänruskeeta mönjää ja sitten taas tavallista valkovuotoa. Mietit, onko tämä normaalia ja pitäisikö huolestua asiasta tai siitä, että kuukautisesi ovat kestäneet 9 päivää.
Alkuvaiheessa, 2-3 vuoden ajan, menkat ovat yleensä epäsäännöllisiä. Vuodon kesto ja määrä voivat vaihdella. Toisilla menkat ovat aina niukat ja toisilla taas runsaat. Terveyskirjaston mukaan normaali vuodon kesto on 2–8 vrk. Ei silti ole vaarallista, vaikka menkkasi kestävätkin 9 päivää. Jos vuotosi on kuitenkin runsasta, voisit käydä koulusi terveydenhoitajan luona tarkistuttamassa hemoglobiiniarvosi, joka voi runsaiden menkkojen takia laskea liian matalaksi. Liian matala hemoglobiini voi aiheuttaa esim. väsymystä, päänsärkyä ja voimattomuutta.
Monella naisella on pientä rusehtavaa tai punaista tiputteluvuotoa 1-2 päivää ennen varsinaisen kuukautisvuodon alkua, joten kyse saattaa olla tästä. Rusehtava vuoto on siis normaalia. Esim. märkäinen, kellertävä tai harmahtava vuoto, jossa on hajua, viittaa bakteeritulehdukseen ja tällöin on syytä hakeutua terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle (kouluterkkarille tai suoraan paikkakuntasi terveysasemalle).
Voisit joka tapauksessa jutella menkoistasi esim. koulusi terveydenhoitajan kanssa. Hän on terveydenhuollon ammattilainen ja osaa kertoa sinulle tarkemmin menkoista ja muista terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista. Lisäksi, jos vuodossasi ilmenee jotakin poikkeavaa, voit siinäkin tapauksessa olla yhteydessä kouluterkkariin. Pitkiä/runsaita/epäsäännöllisiä menkkoja voidaan helpottaa tarvittaessa e-pillereillä, jotka lyhentävät vuodon kestoa ja määrää sekä säännöllistävät vuodon.
Voit lukea lisää kuukautisista
-Väestöliiton nuorten sivuilta: https://www.vaestoliitto.fi/nuoret/murrosika/tyton-keho/kuukautiset/
-Decibel.fi-sivustolta: https://www.decibel.fi/tietoa/keho/tyttojen-alapaa-ja-rinnat/kuukautiset
Mukavaa syksyä sinulle! :)
Terveisin, Riina – Nuortenelämä.fi