"on rankkaa olla tyhmä"
11.09.2020
Hei, oon tietänyt aina että oon yli herkkä ja ajattelen aina liikaa.. herkkyys on ehkä minun vahvuus tai sitten se on minun heikkous mutta se että pahoitan mieleni tosi helposti ja itken tosi pienistä asioista tai jos epäonnistun niin tekee minusta heikon.. Ala-asteella mua kiusattiin ja se on tehnyt musta vielä herkemmän ja olen ajatellut siitä lähtien aivan liikaa mitä muut ajattelee musta. Kiusausta ei siis ole enää mutta se on tehnyt musta herkemmän.
Kaveri porukassa mua pidetään ehkä sellaisena "tyhmänä" tai "höpsönä" ja oon huono koulussa varsinkin kielissä ja matikassa ja yleensä ajatellaan että mulla ei ole mielipiteitä. Mutta mulla on mielipiteitä ja hyviäki sellasia! Mutta en osaa sanoa vaan niitä sanoin.
Mietin vaan mikä mua vaivaa miks ajattelen aivan liikaa KAIKKEA omassa päässä ajattelen kaikki aivan loppuun saakka ja tiedän että moni muu ei tee näin vai tekeekö?
Halusin vaan purkaa kaiken jonnekin niin kirjoittelin tänne.
thumbnail image1

Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
17.09.2020
Hei,
Loistavaa, että purkasit ajatuksiasi meille ja usko pois – et ole ainoa, joka miettii samalla tavalla.
Jo se, että jäsentelet näitä asioita itsellesi ja kirjoitit niistä meille, on erittäin hyvä merkki. Tämä on erinomainen alku itsetutkiskelussasi – tunnistat erityispiirteiksisi yliherkkyyden ja taipumuksen ajatella paljon. Kuten kerroit – koulukiusaamisella voi olla vaikutusta siihen, miten reagoit ja toimit. Se jättää jäljet, mutta se ei tarkoita, että reagoisit aina näin. Kehoitan jatkamaan itsetutkiskelua ja asiasta avoimesti puhumista – kuten olet jo toiminutkin.
Tunnistat hyvin, mitkä asiat vaivaavat mieltäsi eniten. Voisit aloittaa työstämällä niitä. Kuten hyvin itse kuvailit – herkkyys on sekä vahvuutesi että heikkoutesi. Yritä kääntää se vahvuudeksi – anna itsellesi lupa miettiä asioita ja reagoida sekä tuntea välillä voimakkaastikkin. Vahvat tunteet sekä mielialan vaihtelu ovat luonnollinen osa murrosikää. Ne samalla opettavat sinua oppimaan enemmän itsestäsi.
Samalla on tärkeää muistaa levätä, tehdä asioita, joissa koet olevasi hyvä ja vain rentoutua sillä, keinolla, mikä sinulle toimii parhaiten on se sitten urheilua, luonnossa liikkumista, käsitöiden tekemistä, tv:n katselua, kavereiden kanssa hengailua tai mitä vain.
Hienoa kuulla, että sinulla on mielipiteitä. Uskon, että niiden esiin tuominen on vaikeaa. Voisit alkaa kirjoittamaan niitä itsellesi ylös. Tärkeintä on loppujen lopuksi, että tiedät itse omat vahvuutesi. Jos rohkaistut, voit kertoa niitä muillekkin, mutta se ei ole välttämätöntä. Oppiaineet, joissa koet olevasi huono, voivat vaatia sinulta enemmän keskittymistä ja aikaa.
Toivottavasti vastauksesta oli sinulle apua ja kirjoita ihmeessä uudelleen, jos jokin asia mietityttää.
Tsemppiä syksyyn!
Terveisin, Piia