Pitkä aikanen haave
01.07.2016
Heippa! Mulla on nyt varmaan aika laaja kysymys mutta haluun kummiskin alkaa jotain suuunittelemaan tämän haaveen eteen, aloitta jostain.
Mulla on ollu jo pari vuotta sellanen haave avata oma baari, mutta en tiedä miten mu kannataa aloittaa. Olen käynyt yläasteella NY-kurssin ja tällä hetkellä omistan pieni muotoisen toiminimen (mutta ihan erialalla kyllä).
Toiminimi ei varmaan ole järkevin tapa aloittaa tällästä yritystoimintaa? Miten kannataisi edetä tämän asian kanssa?
TOPROCK
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
06.07.2016
Hei,
kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että haluat perustaa oman baarin ja olet ottanut askeleen kohti unelmaasi!
Ravintola- ja kahvilatoiminnan aloittamisessa on huomioitava muun muassa seuraavat lupa- ja ilmoitusasiat:
http://www.yrityssuomi.fi/lupa?id=250314
Täältä löydät yrityksen perustamisen vaiheet: https://www.yrittajat.fi/yrittajan-abc/perustietoa-yrittajyydesta/yrityksen-perustamisen-vaiheet-316210
Tästä oppaasta löydät myös paljon tietoa ravintola-alan yrittäjyydestä: http://www.newcohelsinki.fi/application/files/8514/4525/3148/Ravintolaopas_2015_08.pdf
Tässä on vielä esimerkki erään baarin liiketoimintasuunnitelmasta, jonka on tehnyt hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelmassa opiskellut, omaa baaria suunnitteleva henkilö: https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/95805/Rock%20Bar%20BTR%20-liiketoimintasuunnitelma%20baariyrityksen%20perustamiseksi.pdf?sequence=1
Oman baarin perustamista helpottaa se, jos sinulla on koulutusta ja kokemusta kyseiseltä toimialalta. Baarin perustajalle sopiva koulutus on esimerkiksi hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus, restonomi (AMK). Lisäksi myös alan työkokemuksesta on hyötyä. Jotta pääset anniskeluravintolaan töihin, sinun täytyy hankkia anniskelupassi ja hygieniapassi. Anniskelupassia varten voit harjoitella täällä: http://www.anniskelupassi.com/ Ja hygieniapassia varten voit harjoitella täällä: http://www.hygieniapassit.info/hygieniapassitesti
Mikäli haluat perehtyä syvemmin juuri baarialaan, saattaa sinua kiinnostaa myös baarimestarin erikoisammattitutkinto: https://opintopolku.fi/app/#!/haku/baarimestarin?page=1&facetFilters=teachingLangCode_ffm:FI&tab=los
Sekin on hyvä muistaa, että baareja on myös myytävänä. Löydät ravintoloiden myynti- ja välityspalveluita netistä hakusanoilla "ravintolavälitys", "ravintolakauppa" ja "yritys- ja ravintolakauppa". Välitysfirmat tarjoavat toisinaan myös apua lupa-asioiden hoitamisessa.
Usein alkava yritys tarvitsee ulkopuolista rahoitusta perustamis- ja käynnistämisvaiheesta. Löydät rahoituksesta lisätietoa täältä: https://www.yrityssuomi.fi/rahoitus1
Aurinkoista kesää!
Terveisin, Suvi - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.