kärsimys koulussa
22.08.2019
Hei. Mitähän minun pitäisi tehdä, kun pojat (erityisesti yksi) ovat ottaneet oikeudekseen huudella koulussa tunnilla minulle. Joka päivä tuo yksi huutaa aivan yllättäen, että "on sillä Reetalla hyvännäköinen peppu". Toiset alkavat sitten nauraa kihertää ja luokassa on muutenkin hyvin rauhatonta. Opettajat eivät ole saaneet huutelua loppumaan. Se poika ei välitä kielloista yhtään. Lupaa aina nöyrästi lopettaa, mutta jatkaa sitten seuraavana päivänä. Olen niin kyllästynyt ja väsynyt tähän. Välillä olen alkanut itkeä. Se poika on pari kertaa pyytänyt anteeksi minulta ihan nätisti. Halutessaan se osaa kyllä käyttäytyä. En tiedä onko se ihastunut minuun. Kai se on joskus minua katsellut. Tekisi välillä mieli vetää sitä turpaan. Toistaiseksi olen pystynyt hillitsemään itseni. Olkaa kilttejä ja neuvokaa minua.
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
29.08.2019
"Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Olet kyllästynyt ja väsynyt poikien huuteluun. Opettajat eivät ole saaneet huutelua loppumaan. Sinun tekisi mieli vetää turpaan erityisesti yhtä huutelijaa. Mietit, mitä sinun pitäisi tilanteessasi tehdä.
On väärin, että pojat huutelevat sinulle tuollaisia kommentteja piittaamatta kielloista ja mielesi pahoittamisesta. Kenelläkään ei ole oikeutta huudella sinulle ikäviä kommentteja. Vartaloon kohdistuvat intiimit huomautukset ja huutelut ovat joissain tapauksissa seksuaalista häirintää. Voit lukea aiheesta lisää ja saada neuvoja Hyvä kysymys -palvelusta (https://www.hyvakysymys.fi/artikkeli/seksuaalinen-hairinta/).
Turpaan vetäminen ja kaikenlainen väkivalta on väärin, eikä se ratkaise tilannetta. Kannustan sinua juttelemaan vielä koulusi henkilökuntaan kuuluvan henkilön, esimerkiksi luokanvalvojasi, terkkarin tai kuraattorin kanssa. Heillä on vastuu puuttua asiaan, siten että huutelu loppuu. Ota asia puheeksi myös kotonasi, vanhempasi kanssa. On tärkeää, että aikuiset tietävät asiasta, jotta tilanteeseen voidaan puuttua. On aina aikuisten vastuulla puuttua kiusaamiseen, häirintään ja muuhun loukkaavaan toimintaan.
Tsemppiä! <3
Terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi"