Kipu
12.07.2019
Hei. Mulla on ollut nyt muutaman päivän ajan melkein huomaamatonta, mutta silti huomattavaa vihlomista/ sellaista kolottamista alapäässä, emättimen aukon ja isompien häpyhuulien oikealla sivulla. Sitä esiintyy yleensä päiväsaikaan ja illalla. On ollut myös hieman kipua ns. suolistossa tai lantionpohjassa. En tiedä voiko liittyä se, että minulla on lisääntynyt ilmavaivat ja ulostamisen tarve. Kuukautisten pitäisi olla myös tulossa kohta. Harrastin myös ensimmäistä kertaa seksiä noin viikko sitten. Tunnustelin emätintä ja siellä tuntui oikealla puolella seinämässä yksi tai pari sellaista pientä "pattia" tai sellaista puol sentti kertaa puol sentti. Onhan kaikki kunnos? Vai olenko vain harhaluuloinen, kipu ainakin on vielä siedettävää, lähes huomaamatonta ...
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
30.07.2019
Hei, kiitos kysymyksestäsi.
Mainitsit, että sinulla on kuukautiset tulossa. Osa oireista voisi selittyä sillä. Kuukautiset voivat nimittäin aiheuttaa esimerkiksi vatsaoireita, kuten ripulia ja ilmavaivoja sekä kipua alavatsassa.
Voit lukea lisää kuukautiskivuista ja niiden hoidosta Väestöliiton Hyvä kysymys -palvelussa: https://www.hyvakysymys.fi/artikkeli/kuinka-kuukautisongelmia-hoidetaan/.
Kerroit, että harrastit seksiä vähän aikaa sitten ensimmäistä kertaa. Mikäli epäilet, että seksitauti on mahdollinen, kannattaa hakeutua seksitautitesteihin. Lisää seksitaudin tarttumisesta ja testeihin hakeutumisesta voit lukea Just Wear Itin sivuilta: https://justwearit.fi/seksitautitestit/.
Vaivojesi (kuten pattien, kivun ja vihlonnan) syiden selvittämiseksi ja avun saamiseksi sinun kannattaa varata aika terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle. Mikäli olet opiskelija, voit varata ajan terveydenhoitajan juttusille: https://www.jarvenpaa.fi/--Opiskeluterveydenhuolto--/sivu.tmpl?sivu_id=5936. Jos et ole opiskelija, voit käydä nuorisoneuvolassa: https://www.jarvenpaa.fi/--Nuorisoneuvola--/sivu.tmpl?sivu_id=6090.
Keskustelut ovat luottamuksellisia ja palvelu on maksutonta.
Tarvittaessa terkkari ohjaa sinut jatkotutkimuksiin. Jos keskustelu terkkarin kanssa jännittää, voit aluksi näyttää hänelle vaikkapa tämän kirjoittamasi viestin tai kirjoittaa lapulle kaikista oireistasi ja antaa lapun sitten hänelle. Voit kääntyä aina terkkarin puoleen, kun oma terveys ja hyvinvointi huolettaa.
Kivaa kesän jatkoa! :)
Terkuin, Riina | Nuortenelämä.fi