Kivekset
19.08.2019
Hei, olen lähiaikoina alkanut miettimään että mikäköhän mun kehossa mahtaa olla. Kivekset eivät ole kasvaneet ollenkaan eli ovat vieläkin 2cm pitkät. Karvoitus on alkanut kasvamaan hitaasti ja äänenmurroskin on jonkinlainen jo. Huolestunut 16-v
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
20.08.2019
Hei Huolestunut 16-v!
Kiitos viestistäsi! Mietit, mikä kehossasi mahtaa olla, kun kiveksesi eivät ole kasvaneet 2cm pidemmiksi ja karvoituskin on alkanut hitaasti kasvaa. Sinulla on myös äänenmurros.
Karvoitus, kivekset ja penis ovat yksilöllisiä juttuja, eikä kenelläkään ole täysin samanlaista alapäätä eikä kehoa kuin toisella. Myös murrosikä etenee jokaisella yksilölliseen vauhtiin. On normaalia, että sinulla on nyt äänenmurros ja karvoituksesi kasvaa.
Tietoa kivesten kasvusta Hyvä kysymys –palvelusta:
Kiveksissä alkaa erittyä testosteronia murrosiässä. Testosteronin vaikutuksesta penis ja kivekset kasvavat kokoa. Kivekset kasvavat murrosiässä noin 3-4 vuoden ajan. Kivekset kasvavat murrosiän aikana noin kahdesta sentistä 4 – 5 senttimetriin pituussuunnasta mitattuna. Yleensä kivekset saavuttavat lopullisen kokonsa noin 15-vuotiaana, jolloin niiden pituus on keskimäärin viisi senttimetriä.
Sinun kannattaa keskustella opiskelijaterveydenhoitajan (tai terveysasemasi terveydenhoitajan) kanssa kivestesi kehityksestä ja mahdollisista muista murrosiän kehitykseen liittyvistä asioista, jotka sinua huolestuttavat. Terveydenhoitaja on alan ammattilainen ja oikea henkilö arvioimaan, mistä johtuu, että kiveksesi eivät ole kasvaneet kahdesta sentistä enempää.
Myös Poikien puhelin auttaa kaikkia poikia esimerkiksi murrosiän muutosten aikaan saamissa kysymyksissä.
Mukavaa loppukesää! :)
Lämpimin terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi