Penikseen kasvu
24.03.2020
Jos minun murrosikäinen on alkanut myöhässä karvat tuli haaleasti 14.5 vuotiaana ja sperma 15v minulla on ollu ja lapsena siis tosi pienenä 5-10v melkein 9cm penis ja nyt 12cm kasvaako vielä Liian pieni

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
25.03.2020
Hei.
On melkein mahdotonta sanoa kehittyykö kroppasi vielä vai onko kasvusi loppunut. Kerroit, että murrosikäsi on alkanut keskimääräistä myöhemmin, joten sen puolesta on mahdollista, että murrosiän kehityksesi on vielä kesken.
Haluan tässä vaiheessa muistuttaa, että suomalaisten miesten peniksen keskimääräinen pituus on noin 14cm, joten kaikkia muutamia senttejä yli tai alle tämän pidetään täysin normaaleina. Tämän huomioiden peniksesi koko ei ole millään tavalla poikkeava. Peniksen koko ei myöskään määritä sitä, kuinka ”hyvä” on seksikumppanina. On ikävää, että moni ajattelee seksin suorituksena ja että siinä pitäisi olla ”hyvä”, eikä sitä, mitä sen varsinaisesti kuuluisi olla – tapa olla lähellä toista ja nauttia yhdessä.
Voi olla, että se muuttuu vielä, mutta voi myös olla, että olet kasvanut jo. Se selviää parin vuoden aikana. Ei ole mitään toimivaa leikkausta tai lääkettä, jolla voi luotettavasti kasvattaa peniksen kokoa, joten toivon, että sinulla on kärsivällisyyttä ja että opit hyväksymään kehosi.
Terveisin, Tessi