ruskea vuoto
17.09.2019
hei, minulla tulee useasti tummanruskeaa vuotoa joka on aika runsasta. kuukautiseni alkoivat kun olin noin 12-vuotias ja siitä lähtien ne ovat aina olleet todella epäsäännölliset kerran oli tosi pitkä väli kuukautisista noin 6kk ei ollut kuukautisia.ja muutoinkin on ollut pitkiä välejä 2-3kk välejä. haluaisin niistä säännöllisemmät ja tuon ruskean vuodon loppumaan. mistä ruskeassa vuodossa voisi olla kyse? minun valkovuotonikin on yleensä todella runsasta ja paksua. huolestunuut
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
02.10.2019
Hei Huolestunut!
Kiitos kysymyksestäsi. Kuukautiskierron pituus on aina yksilöllinen ja tavallisesti n. 23-35 päivää. Kierron pituus lasketaan kuukautisten alkamispäivästä seuraavien kuukautisten alkamispäivään. Kuukautiset voivat kuitenkin olla epäsäännölliset 2-3 vuoden ajan niiden alkamisesta. Vuoto voi olla välillä runsasta ja vuodot voivat joskus pitkittyä. Vuodot voivat tulla muutaman kuukauden välein ja kuukautiskierron pituus voi vaihdella. Tällaiset asiat siis ovat ihan normaaleja, vaikka voivatkin tuntua joskus harmillisilta ja turhauttavilta.
Monella naisella on pientä tiputteluvuotoa/välivuotoa/rusehtavaa valkovuotoa ennen varsinaisen kuukautisvuodon alkua tai heti kuukautisten jälkeen. Voi olla, että sinun tapauksessasikin on kyse tällaisesta. Se on ihan normaalia. Myös munasolun irtoamisen aikaan joillakin naisilla esiintyy tällaista välivuotoa, ja sekään ei ole vaarallista. Koska kerroit ruskean vuodon olevan sinulla aika runsasta, kannattaa sinun kysyä asiasta vielä terveydenhuollon ammattilaiselta, eli esimerkiksi koulusi terveydenhoitajalta.
Sexpon sivuilta poimittua tietoa valkovuodosta:
Valkovuodon ilmaantuminen enteilee, että keho valmistautuu kuukautisten alkamiseen. Se kosteuttaa ja puhdistaa emätintä ja sen happamuus ehkäisee tulehduksia. Vuotoa kuuluu tulla emättimestä jonkin verran aina. Valkovuoto on emättimen limakalvojen erittämää nestettä, kohdunkaulan rauhasten erittämää limaa ja limakalvojen pinnasta irtoavia kuolleita soluja. Yleensä se on vaaleaa nestemäistä ainetta, joka valuu emättimestä ulos. Se voi olla myös ruskehtavan sävyistä ennen kuukautisia ja niiden jälkeen.
Koska haluat kuukautisista säännöllisemmät, kannattaa sun käydä juttelemassa asiasta koulusi terveydenhoitajan kanssa. Erilaisiin kuukautisvaivoihin on olemassa toimivia apukeinoja. Epäsäännöllisiin kuukautisiin käytetään joskus apuna esimerkiksi e-pillereitä eli ehkäisyvalmisteita. Lisää tietoa saat terkkarilta.
Lisää kuukautisista voit lukea esimerkiksi Väestöliiton Hyvä kysymys -palvelusta.
Ihanaa syksyä sinulle,
toivottaa Riina | Nuortenelämä.fi