surullinen tarina
05.02.2021
Miksi seksuaalisuuteen ja seksiin liittyy niin herkästi vahvoja häpeän tunteita? Nämä vaivaavat ainakin minua. Voiko lapsuudessa koetut asiat vaikuttaa koko elämän ajan? Muistan, kun lapsena koskettelin pippeliä potalla istuessani. Se tuntui hyvältä, mutta sitä kiellettiin tekemästä. Joitakin vuosia myöhemmin muistan, kun saunassa käynteihin alkoi liittyä häpeää. En voinut koskea pippeliin isän ja äidin nähden. Se jäi aina pesemättä. Häpesin pientä pippeliä kouluaikoina. Häpesin sitä vielä aikuisenakin, vaikka se ei edes ole pieni, vaan suomalaisille juuri keskimittainen. Itsetyydytys alkoi minulla vasta aikuisena. Se tuntui hyvältä, mutta jälkeenpäin tunsin tehneeni väärin. Vannoin aina lopettavani sen, mutta lankesin uudestaan ja uudestaan. Tätä jatkui vuosien ajan. Naisten kanssa en ole koskaan ollut sängyssä. Mielihaluja kyllä olisi, mutta en usko kenenkään voivan kiinnostua minusta. Monesti ajattelen, että parempi vain, kun en saa seksiä koskaan. En kuitenkaan saa sitä mielestäni, vaan painin näiden ajatusteni kanssa päivästä ja vuodesta toiseen. Ihan kuin en olisi yhtään kasvanut ja kehittynyt ihmisenä vuosikymmeniin. Miten se edes voi olla mahdollista? Luulisi tämän kaiken vieneen minulta kiinnostuksen seksiin kokonaan. Kumma kyllä näin ei tosiaankaan ole käynyt. Ajattelen lähes päivittäin millaista olisi olla yhdynnässä, miltä naisen pimppi maistuisi ja miltä tuntuisi jos saisin suuseksiä. Silloin tällöin yöllä saan siemensyöksyn nukkuessani. Märistä housuistakaan en näköjään pääse eroon. Monesti olen miettinyt, onko tämä kaikki seurausta lapsuuden asioista. Lyötiinkö elämälleni suuntaviivat jo silloin niin vahvasti, ettei minulla ole mitään mahdollisuutta pystyä muuttamaan suuntaa.

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
09.02.2021
Hei,
Ikävää kuulla, että tunnet niin paljon häpeää ja syyllisyyttä alastomuudesta ja omasta seksuaalisuudestasi. On todella harmillista, että asia, jonka pitäisi tuntua nautinnolliselta ja positiiviselta,  tuntuukin sen sijaan vaikealta ja häpeälliseltä.
Taustassasi on varmasti monia tapahtumia, jotka ovat vaikuttaneet siihen, että tunnet noin, kuten tunnet. Sinun on kuitenkin hyvä muistaa, että ihmiset kehittyvät koko elämän ajan – joten ei ole liian myöhäistä muuttaa asioita ja opetella hyväksymään ja pitämään itsestäsi seksuaalisena olentona.
Tärkeintä, mitä voit tehdä muuttaaksesi asioita on, että puhut jollekkin. Tämän vuoksi toivon, että ottaisit yhteyttä terveyskeskukseen ja selvittäisit, olisiko mahdollista saada maksusitoomus seksuaalineuvojalle. Joistakin kunnista löytyy seksuaalineuvoja, joka työskentelee esim. ehkäisyneuvonnassa, kun taas joissain kunnissa palvelun voi ostaa ulkopuoliselta. Seksuaalineuvoja voisi auttaa sinua käymään läpi tapahtumia, jotka ovat johtaneet tilanteeseesi sekä auttaa sinua näkemään seksuaalisuutesi ja seksuaalisen halun voimavarana häpeän sijasta.
Mielestäni se kuulostaa täysin luonnolliselta, että ajattelet seksiä – ne ajatukset tuskin katoavat, vaikka ei harrastaisi seksiä kumppanin kanssa, koska seksuaalisuus on iso osa ihmisyyttä ja lähes jokaista ihmistä ohjaa halu olla yhdessä toisten ihmisten kanssa – emotionaalisesti sekä seksuaalisesti.
Yritä löytää seksuaalineuvoja tai seksuaaliterapeutti, jonka kanssa voit jutella. Uskon, että siten kehityt paljon ja huomaat, että ”vääriksi” kokemiesi ajatusten ei kuulu olla niin.
Terveisin, Tessi