yllättävä siemensyöksy
09.05.2021
Minulle on käynyt niin, etten enää vuosiin ole tunnistanut siemensyöksyn lähestymistä kuin muutama sekunti ennen sen tuloa. Kiihottuminen ei myöskään nouse läheskään yhtä voimakkaaksi. Mielestäni tämä alkoi kohta sen jälkeen, kun painoin kerran itseäni välilihasta aika kovasti estääkseni siemensyöksyn tulon. Siemensyöksy meni pissarakkoon. Se tuntui aika erikoiselta, vähän kuumottavalta. Pissa vaahtosi sen jälkeen kauheasti. Sain ohjeen siihen jostakin 1970-luvun seksikirjasta. En ole yrittänyt tehdä sitä toista kertaa, koska sitä ei suositeltu usein tehtäväksi. Voiko kyseisellä tapahtumalla olla jotakin tekemistä sen kanssa, etten pysty virittämään itseäni yhtä kiihottuneeksi kuin nuorempana, ja etten osaa ennakoida siemensyöksyäni? Olen nyt 38-vuotias. Johtuisiko kaikki kuitenkin vanhenemisesta? Elämäntapani ovat aina olleet terveet, eikä minulla ole lääkityksiä. Seksuaalinen nautinto on joka tapauksessa vähentynyt paljon.

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
11.05.2021
Hei,
En tietenkään tiedä mitään kirjasta, jonka olet lukenut, enkä sitä, kuinka luotettava se on ollut, mutta kuulostaa hyvin epätodennäköiseltä, että välilihan/eturauhasen painaminen voisi johtaa siihen, että terveellä ihmisellä siemensyöksy menisi virtsarakkoon. Joka tapauksessa en usko, että tapahtumalla olisi mitään tekemistä niiden ongelmien kanssa, joita koet juuri nyt.
Ihmisen seksuaaliset halut voivat vaihdella eri aikoina ja niihin vaikuttavat monet eri tekijät – erityisesti psyykkiset tekijät. On aika tavallista, että vanhempana kokee, että ei kiihotu samalla tavalla kuin nuorempana, koska kiihottuminen osaltaan perustuu usein jännitykseen ja seksuaalinen kiihottuminen on nuorempana ollut täysin uusi tunne. Mieti, miltä elämäntilanteesi näyttää nyt. Oletko ollut saman kumppanin kanssa pitkään? Kuinka usein olet seksuaalisesti aktiivinen? Toimiiko siemensyöksy samalla tavalla yhdessä kumppanin kanssa kuin itsetyydytyksessä?
Jos koet, että tunne alapäässäsi on mennyt huonompaan suuntaan siten, että se häiritsee sinua, voit varata ajan lääkärille ja keskustella asiasta.
Terveisin, Tessi