Eka kerta
09.11.2022
Hei. Minua mietityttää miten ensimmäinen yhdyntä tapahtuu pojan ja tytön välillä. Missä vaiheessa ja miten kondomi laitetaan? Mikä asento olisi helpoin ekalle kerralle? Miten mennään sisään ja kauanko yhdyntä kestää yleensä/mihin se päättyy?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
10.11.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Sinua mietitytti ensimmäinen yhdyntä, ehkäisyvälineiden oikeaoppinen käyttö ja ensimmäisen kerran sujuvuus. Emsimmäinen kerta on hyvin jännittävä tapahtuma varmasti molemmille osapuolille. Onkin tärkeää muistaa, että seksi tai yhdyntä ei ole suoritus, vaan sen on tarkoitus tuottaa iloa ja nautintoa osapuolille, jotka sitä harrastavat. Sinun ei tarvitse siis murehtia oikeasta suoritustekniikasta tai asennoista etukäteen.
Ennen varsinaista yhdyntää on tekniikan sijaan hyvä keskittyä luomaan molemmille rentoutunut ja luottavainen olo. Seksi on paljon muutakin kuin yhdyntää; pitäkää toisianne hyvänä. Voitte esimerkiksi suudella, hyväillä ja kosketella toisianne ja tutustua toisienne kehoihin (myös rajoihin eli siihen missä toisen raja menee, muista kunnioittaa toisen rajoja sekä omiasi!) Mikäli molemmat olette kiihottuneita ja valmiita etenemään yhdyntään asti, on hyvä että olet miettinyt jo valmiiksi ehkäisyä.
Kondomi oikein käytettynä suojaa hyvin sukupuolitartunnoilta ja ehkäisee raskauden. On hyvä käyttää kondomia siitäkin huolimatta, että toinen osapuoli söisikin esimerkiksi e-pillereitä sillä ainoastaan kondomi suojaa sukupuolitatien tartunnoilta. Kondomia tulee käyttää aina yhdynnässä tai suuseksissä. Kondomia on hyvä käyttää myös suuseksisuojana silloin kun naiselle annetaan oraaliseksiä. Yhdyntä tapahtuu siten, että mies vie peniksen naisen vaginaan. On tärkeää pitää huolta, että nainen on tarpeeksi kostea, sekä henkisesti ja fyysisesti valmis. Hitaasti eteneminen on tarpeen, etenkin ensimmäisellä kerralla. Joitakin naisia voi yhdyntä varsinkin ensimmäisellä kerralla käydä kipeää. Siksi onkin tärkeää muistaa, että te olette tässä hetkessä yhdessä; voitte tässäkin vaiheessa kommunikoida ja puhua.
Ohjeet suuseksisuojan tekemiseen naiselle:
Suuseksisuojan voit tehdä kondomista siten, että pakkauksen avattuasi rullaat kondomin auki. Sitten saksilla leikataan kondomin päässä oleva siemennestesäiliö pois. Sitten kondomi leikataan auki liinaksi, jonka muoto muistuttaa suorakaidetta. Tämä liina levitetään vulvan/peräaukon päälle. Suuseksiä tehdään tämän liinan läpi.
Kondomin asettaminen peniksen päälle suuseksiä tai yhdyntää varten:
Kondomi asetetaan peniksen päälle silloin, kun penis on erektiossa. Ennen kondomin asettamista täytyy tarkastaa, että kondomin parasta ennen päiväys ei ole mennyt. Kondomi otetaan varovasti ulos pakkauksesta. Tarkistetaan kondomin rullaussuunta eli kumpaan suuntaan kondomi lähtee rullautumaan. Puristetaan ensin ilma pois kondomin kärjen hupusta eli siemennestesäiliöstä. Sitten kondomi rullataan peniksen tyveen asti. Kondomi poistetaan yhdynnän tai suuseksin jälkeen varovasti rullaten varresta alas siten, että penis ei ole ehtinyt vielä veltostua. Tarkistetaan vielä , että kondomi on pysynyt ehjänä.
On hyvä harjoitella kondomin asettamista jo ennen varsinaista seksikontaktia. Harjoitus tekee mestarin! Näin ollen et tule jännittäneeksi niin paljon H-hetkellä. Kondomin asettamista voi harjoitella esimerkiksi itsellään tai vaikkapa seksivälineen tai banaanin päälle.
Yhdynnässä voi olla hyvä käyttää liukastetta, myös ensimmäisellä kerralla! Kondomin kanssa ei kuitenkaan suositella käytettäväksi öljypohjaisia liukuvoiteita sillä ne saattavat haurastuttaa kumia.
Aktin kesto riippuu monesta asiasta. Älä ota siitä stressiä! Ensimmäinen kerta on usein hivenen säätämistä eikä välttämättä kestä kauan. Älä mieti ajallisia asioita, vaan keskity mieluummin olemaan tilanteessa läsnä itsellesi ja kumppanillesi ja nauti läheisyydestä! Voitte yhdessä miettiä tilanteessa mikä asennoista tuntuisi teistä luonnollisimmalta tai mukavimmalta ja edetä sen mukaisesti. Usein lähetyssaarnaaja asento, eli mies naisen päällä voi tuntua mukavalta sillä se mahdollistaa läheisen kontaktin, esimerkiksi näköyhteyden luomisen toiseen ja suutelemisen. Te itse päätätte mikä tuntuu juuri teistä hyvältä.
Terv. Stinke