Ilkeät kommentit
11.11.2022
Miksi jotkut ovat niin ilkeitä toisille? Olen ollut jonkun aikaa yhden pojan kanssa, ja kysyin jo, kokeilisimmeko pian seksiä. Poika meni aika vaikeaksi. Ihmettelin minkä takia. Onneksi hän kertoi syyn minulle. Joku tyttö oli nauranut hänelle pienen pippelin takia. Poikaa jännitti kovasti mitä ajattelisin hänen pippelistä. Eikä se edes ollut pieni, vaan jäykkänä minun mielestäni aika isokin. Kuinka joku voi loukata toista noin herkässä ja toiselle hyvin tärkeässä asiassa? Se oli satuttanut hirveästi.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
14.11.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Kerroit poikaystäväsi saaneen kuulla ilkeitä kommentteja sukupuolielimensä koosta. Ihmettelit, kuinka jotkut ihmiset voivat loukata toisiaan ikävillä kommenteillaan. Esille nostamasi aihe onkin hyvin tärkeä ja herättää ihmetystä sinun lisäksesi myös minussa!
Seksuaalisuus, oma kehonkuva, seksuaalinen identiteetti ja seksuaalinen itsetunto ovat kaikki hurjan herkkiä osa-alueita. Erityisen herkkiä osa-alueita ne ovat etenkin puberteetti-iässä, kun keho ja mieli ovat muutoinkin muutoksessa tai juuri kokeneet suuria muutoksia. Oman itsensä ja muuttuneen kehon hyväksyminen voi olla jo itsessään vaikeaa. Tällöin tulee helposti vertailtua itseään toisiin tai esimerkiksi sosiaalisessa mediassa nähtäviin ihmisiin. Mikäli sitten kuulemme vielä jotakin ikävää itsestämme, voi se jättää kauaskantoisia arpia sydämiimme ja kehonkuvaamme. Ne voivat seurata meitä jopa kauas aikuisuuteen, mikäli emme saa niitä käsiteltyä heti haavojen tultua.  Kehorauha on todella tärkeää muistaa; meidän ei tule kommentoida toisten kehoja millään tavalla, etenkään silloin, jos emme halua sanoa mitään kaunista!
Joskus ihmiset eivät tule ajatelleeksi sanojen voimaa, ei negatiivisessa eikä positiivisessakaan mielessä. Kerroit, että poikaystäväsi penikselle oli nauranut joku tyttö aiemmin ja tämä on aiheuttanut epävarmuutta poikaystävässäsi myös suhteessa sinuun. En osaa sanoa miksi tyttö on käyttäytynyt kuvaamallasi tavalla. Voi olla että hän on yksinkertaisesti ollut ajattelematon. On kuitenkin myös mahdollista, että tyttö onkin ollut esimerkiksi kiusaantunut, hämmentynyt tai tilanteessa hermostunut, ja reaktio on purkautunut nauruna eli välttämättä reaktio ei ole liittynyt peniksen kokoon, vaan tytön omiin tuntemuksiin tilanteessa. Joka tapauksessa uskon, että kumpikaan, ei tyttö saati poikaystäväsi, ole olleet valmiita tämänkaltaiseen toimintaan sillä seksiin tai siihen liittyviin asioihin ei liity iva tai ilkkuminen. Tämä onkin hyvä mittari sille, onko kypsä harrastamaan seksiä; siihen liittyy paljon vastuuta ja sensitiivisyyttä! Myös poikaystäväsi olisi voinut kertoa tytölle miltä hänestä tuntuu tytön loukkaava käytös. Tämä voi ymmärrettävästi olla liian vaikeaa.
On kuitenkin ilo kuulla, että sinulla riittää ymmärrystä poikaystävääsi ja hänen kokemuksiaan kohtaan. On myös positiivista, että poikaystäväsi luottaa sinuun niin paljon, että hän on uskaltanut kertoa sinulle tämän herkän asian. Nyt onkin tärkeää, että et painosta poikaystävääsi mihinkään. Kasvattakaa luottamusta välillänne. Sinä voit ruokkia poikaystäväsi osumaa ottanutta itsetuntoa olemalla oma itsesi ja hyväksymällä hänet sellaisena kuin hän on. Onneksi elämässä on mahdollisuus eheytyä vanhoista haavoista! Lääkettä poikaystäväsi loukatulle itsetunnolle onkin hyväksyvä läsnäolo ja kehut, jotka eivät saa olla yliampuvia tai tilanteeseen sopimattomia.
Koen myös tärkeäksi muistuttaa kaikille tätä tekstiä lukeville nuorille sukupuolesta riippumatta, että sukupuolielimet kaikilla sukupuolilla ovat keskenään erilaisia. Ne ovat eri näköisiä ja kokoisia ja niin kuuluukin olla. Myöskään seksuaalinen nautinto ei ole kiinni peniksen koosta, mikäli puhumme normaalin mittaisesta peniksestä, pois lukien ns. mikropenikset. Mikropeniksestäkin puhuttaessa tulee muistaa, että ihmiselle voi tuottaa nautintoa monella eri tavalla. Peniksen pituudella ei sinänsä naisen fysiologiankaan mukaisesti ole erityistä merkitystä sillä vaginassa suurin osa tuntohermoista sijaitsee vaginan suulla ja sen ympäristössä, sekä vaginasta sisäänpäin n. 5 cm. Lisäksi vaginan pohjassa on tuntohermoja eli noin 10 cm syvyydessä. Naiset eivät siis tarvitse 25 cm peniksiä. Tämä lienee pornosta opittu ilmiö ja miesten henkinen stressin aihe.
Terv. Stinke