Pyllyn puristelu koulussa
15.11.2022
Mitä minun pitäisi tehdä, kun pari poikaa on ottanut oikeudekseen puristella minua pyllystä koulussa muiden nähden? Epäilen, että toinen on ihastunut minuun, ja toinen tekee sitä ikään kuin toiselta mallia ottaakseen. Se on lähes jokapäiväistä, ja jatkunut kolme viikkoa. Haluaisin, että tämä loppuisi. Olen siitä heille sanonutkin, mutta eivät ole uskoneet.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
16.11.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Ikävää kuulla, että olet joutunut kokemaan kuvailemiasi asioita. Olet nimittäin kokenut seksuaalista häirintää. Sellaiseksi luetaan mm. fyysinen kosketus, joka häiritsee, rasvaiset vitsit, toiseen sukupuoleen kohdistuva alentuva ja halventuva puhe sekä asiattomat kommentit toisen kehosta tai vaatetuksesta.
Olet tehnyt juuri niin kuin pitääkin sanoessasi puristelijoille, että haluat heidän lopettavan. Voit osoittaa myös muutoin, että haluat heidän lopettavan: voit käyttää kovempaa äänenpainoa, siirtyä tilanteesta kauemmas tai pyytää lähellä olevilta esimerkiksi apua. Sana ei on hyvä sanoa selkeästi. Voit myös perustella lyhyesti, mikäli he eivät tunnu ymmärtävän. Voit sanoa esimerkiksi että ”EI. Älä koske muhun, en halua!”. Joskus voi olla, että etenkään nuoret eivät aina ymmärrä tai ole tietoisia siitä, missä menee toisen rajat ja mikä on hyväksyttävää, mikä ei. Joskus ihmiset saattavat erheellisesti ajatella vain huvittelevansa tai pitävänsä hauskaa, pilailevansa, kun toisesta asia saattaakin tuntua hyvin tukalalta ja ahdistavalta. Siksikin on hyvä tehdä selväksi, että tuollainen käyttäytyminen ei ole ok eikä hyväksyttävää. Ihastumisen tunne ei ole mikään syy loukata toisen itsemääräämisoikeutta. Oletettavasti ihastunut ei todellakaan haluaisi loukata ihastuksensa kohdetta, mutta ei selkeästi ymmärrä tekevänsä väärin.
Olet myös tehnyt oikein kirjoittaessasi meille. Voit myös kertoa läheiselle, turvalliselle aikuiselle, esimerkiksi koulusi opettajalle, kuraattorille tai vanhemmalle. Netari.fi sivulla on chat, jossa voit myös keskustella asiasta, mikäli asia vaivaa sinua kovasti. On myös hyvin tärkeää tietää, että et ole tehnyt mitään, mikä oikeuttaisi sen, että itsemääräämisoikeuttasi ja fyysistä koskemattomuuttasi saisi loukata. Sinä et ole tehnyt mitään väärää!
Seksuaalisesta ahdistelusta voi myös tehdä rikosilmoituksen poliisille. Nettipoliisiin tai rikosuhripäivystykseen saat yhteyden help.some-mobiilisovelluksessa.
Halit, terveisin Stinke