akut p-piller och p-piller
13.03.2020
Hej!
Jag hade oskyddad samlag,, menscykel dag 14. beräknad kommande mens 30 mars..
Jag tar en akut pillen,, och tänkte börja med vanliga p pillerna snart, när kan jag börja, hur kommer detta påverka mensen, blir de mens i slutet av mars....
påverkar det att jag tog akut och vanlig p ppiller efteråt

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
13.03.2020
Hej.
Bra att du tog ett akut p-piller eftersom det inträffade så nära ägglossningen. Nu gäller det bara att hålla tummarna för att ägglossningen inte redan hade inträffat.
Det går egentligen inte att säga hur akut p-pillret kommer att påverka din mens, i vissa fall gör det att mensen kommer tidigare och i andra fall att den kommer senare än beräknat - och för vissa kommer mensen precis då den normalt skulle ha gjort det.
Jag tycker ändå att det skulle vara bäst om du väntade på mensen innan du börjar med dina p-piller, och även om mensen kommer så skall du testa dig för säkerhets skull då det har gått tre veckor sedan det oskyddade samlaget. Detta beror på att akut p-piller inte är 100% säkra, eftersom de endast fungerar om de tas innan ägglossningen har träffat. Om det med andra ord redan har hunnit ske en befruktning så kan inte pillret påverka den saken.
Så nu gäller det bara att försöka hålla lugnet och vänta på mensen. Då den kommer kan du börja med dina p-piller, och om tre veckor skall du göra ett graviditetstest.
Kram
Tessi