kaikki ok?
01.12.2014
Hei! Elokuussa päätin aloittaa terveellisemmän elämäntavan. Urheilla (lenkkeily, salilla käynti väh 2x/viikko) ja syödä terveellisesti. Löysin netistä erään ruokavalion jota aloin noudattaa grammalleen (salaattia, rahkaa ym) tämä kesti yli kuukauden kunnes keittiövaaka meni rikki jolloin jouduin mittaamaan ruokani silmämääräisesti. Edelleen syön samoja ruokia kuin siinä ruokavaliossa minkä löysin, edelleen käyn myös salilla säännöllisesti. En ole alipainoinen (162/65) melkeinpä ylipainoinen. Herkkuja en juuri syö mutta jos joskus niin käy tulee kauheat omantunnon tuskat. Kaverien kanssa jos mennään syömään otan yleensä terveellisimmän aterian ei missään nimessä hamppareita tms mietin heti mitä sanoisin syyksi miksi otan salaatin hampparin sijasta ja kavereiden luokse en myöskään mene suoraan koulusta koska silloin en voi sanoa "söin juuri kotona" jos lähden jonnekin mietin ensimmäisenä ruokavaliotani "mitä syön missä ymsyms". En tiedä onko tämä aivan normaalia, itse ajattelen sen ihan normaalina mutta miltä tämä kuulostaa? Kellekkään en tästä haluaisi avautu sairasko

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
Ravitsemusterapeutti ja sairaanhoitaja Anna Vastaa
08.12.2014
Hei!
Mikäli itse et koe, että syömisestä on tullut sinulle ongelma, että haluat vain valita terveellisempiä vaihtoehtoja, ei ole syytä huoleen. Ymmärrän, että kaverit saattavat vähän ihmetellä miksi et syö heidän kanssaan hampurilaisia ja muuta ainakin aluksi, mutta kun he tottuvat siihen, että valitset jotain muuta, he eivät ehkä kiinnitä siihen niin huomiota. Kaverisi ovat kuitenkin  varmaan huolissaan sinusta, jos et syö mitään ja haluavat vain pelkkää hyvää sinulle.
Jos vähänkään tuntuu siltä, että tarkkailet syömistäsi liika, suosittelen sinua juttelemaan asiasta oman kouluterveydenhoitajasi kanssa -vaikka sanot ettet halua asiasta avautua, helpottaa mieltäsi ja oloasi varmasti kun saat puhua asiasta jonkin sellaisen luotettavan aikuisen kanssa, joka ymmärtää sinua hyvin. Toivoisin, että menisit kouluterveydenhoitajallesi juttelemaan, koska mainitset miettiväsi ruokavaliotasi melko paljon. Hän on sinua varten!
Ystävällisesti nuorisotiedottaja Jenny
Tässä vielä ravintoneuvoja -asiantuntijamme vastaus:
Hei!
On aina hyvä yrittää elää terveellisesti.valitettavasti ajattelutapasi ei mielestäni ole terveellinen ja pelkään, että sinulle tullee syömishäiriö. Ruoka ei saisi viedä niin paljon aikaa omasta arjesta, vaan sen tulisi olla luonnollinen osa elämää. Jos on terveelliset elämäntavat, voi hyvin syödä hampurilaisenkin joskus.
Neuvoisin sinua aluksi muuttamaan ajattelutapasi. Syö tavallista ruokaa (sitä ei tarvitse punnita) Ajattele lautasmallia, se toimii ja on ollut olemassa jo kauan. Googlaa nin löydät sen. Jos haluaa pudottaa painoa on säännöllinen syöminen ja hyvä ruoka tärkeitä asioita. Vähäinen syöminen ja ruoka-aikojen ylitse hyppääminen ei laske painoa. Syö päivittäin aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Vältä makeisia arkena muttta nauti herkuista lauantaisin ilman syyllisyyden tunteita.Urheillessa on erityisen tärkeää syödä hyvin ja säännööllisesti, koska muuten siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Syö kaikkia ruokia, enemmän perunaa, lihaa, pastaa, salaattia, leipää ja vähemmän karkkia, limsaa, pullia jne. Jos haluaa terveellisellä tavalla pudittaa painoa, sen tulee tapahtua hitaasti. Sinä olet kuitenkin normaalipainoinen. Älä unohda sitä! Piilota vaaka, sinulla ei  oikeastaan ole aihetta punnitsemiseen. Sitä voi tietenkin elää terveellisesri ilman, että pudottaa painoa. Kysy vielä jos tuntuu siltä! Toivottavasti otat neuvostani vaarin jottet jumitu huonoihin ajatuksiin ja jottet liiku syömishäiriön  riskirajoilla- Sitä et nimittäin huomaa itse.
Ystävällisin terveisin, Anna - terveydenhoitaja ja ravintoneuvoja
(vastaus on käännetty ruotsista suomeksi, alla alkuperäinen vastaus)
Hej,
Det är alltid bra att försöka leva hälosamt. Tyvärr tycker inte jag att ditt tankesätt är hälsosamt och är rädd att du ska drabbas av en ätstörning. Maten ska inte ta en sådan stor del av ens vardag, det ska vara en helt naturlig del av livet. Är man hälsosam kan man ibland äta en hamburgare och godis :)
Så mitt förstå råd är att du ska försöka ändra ditt tankesätt. Ät normal mat (man behöver inte väga sin mat...) Tänk på tallriksmodellen, den funkar och funnits länge dvs den är välbeprövad. Googla på den för att se vad jag menar. Vill man minska lite i vikt är det jätteviktigt att äta bra mat och att äta regelbundet. Att äta för lite och hoppa över måltider bidrar inte till viktnedgång. Viktigt är det att dagligen äta frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Försök undvika sötsaker till vardags men det är absolut tillåtet att njuta av en hamburgare och tex en godispåse på lördagarna. Lördagsgodis är inte endast för barn, det fungerar i alla åldrar. Viktigt att man njuter av sin mat och inte att den ger dig skuldkänslor. När man tränar är det dessutom ännu viktigare att äta regelbundet och ordentligt, annars skadar träningen dig mer än den hjälper.
Ändra dina kostvanor nu med detsamma till en sund livsstil. Ät alla mat, mer av vissa ( potatis, kött, pasta, sallad, bröd...) och mindre av annat (godis, läsk, bullar). Man kan kalla det vardagsmat och sällanmat, dvs ingen mat är förbjuden, men ingen mår bra av att äta tex godis alla dagar.
Viktnedgång ska ske långsamt för att vara hälsosamt, dessutom är ju du normaltviktig. Glöm inte det! Göm undan vågen, ingen orsak att väga sig egentligen. Bra är det förstås att leva hälosamt fastän man inte behöverr minska i vikt.
Fråga igen om något blev oklart! Hoppas du lyder mina råd för att undvika att fastna i dålig tankar och på så vis riskera att drabbas av en ätstörning. Det märker du inte själv nämligen.
Vänlig hälsning, Anna - kostrådgivare och sjukskötare