Patti esinahan alla
15.12.2021
Hei,
Olen 13 vuotias poika, ja olen jo n. puolen vuoden ajan huomannut että esinahan alla terskan rajalla on pieni alle cm patti. En pysty kunnolla myöskään vetämään esinahkaa taakse, koska se on liimautunut kiinni terskaan jollain haisevalla aineella. Mistä on kyse? Nappi
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
20.12.2021
Moi Nappi!
Kiitos kysymyksestäsi. Haiseva aine voi olla esinahkatalia. Murrosiässä hormonien vaikutuksesta keho alkaa tuottaa tällaisia uudenlaisia eritteitä.
Alapään hygieniasta voi pitää huolta siten, että pesee sen päivittäin vedellä. Se ehkäisee tulehdusten ja epämiellyttävien hajujen syntymistä. Esinahkatalin saa yleensä pestyä pelkällä vedellä pois. Jos esinahka ei liiku helposti, niin sen alta ei tarvitse pestä sen enempää kuin pystyy.
Voit käydä terveydenhuollossa tutkituttamassa, mistä kuvailemassasi patissa on kyse. Jos et saa mahdollista esinahkatalia pestyä pois, saat siinäkin tapauksessa neuvontaa terveydenhuollossa. Huolesi varmasti helpottuu, kun saat selvyyden, onko kaikki kunnossa.
Lue Hyvä kysymys –palvelun sivulta ohjeet, kuinka varata aika terveysasemalle. Voit myös jutella asiasta vanhempasi kanssa, jos haluat, jolloin hän voi auttaa ajan varaamisessa.
Yksi vaihtoehto on käydä juttelemassa asiasta kouluterkkarin kanssa. Hänkin osaa auttaa. Tarvittaessa hän ohjaa sinut eteenpäin sopivalle ammattilaiselle.
Lämpimin terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi