punkki
05.07.2021
Huomasin juuri äsken, että minulla on punkki pippelissä. Säikähdin aika pahasti. Tiedän, että se pitäisi saada pois mahdollisimman nopeasti. Epäilen vaan osaanko ottaa sitä itse niin, että se lähtisi kokonaan. Se on kyllä tosi pieni. Olisi kamalan noloa, jos pitäisi soittaa terveyskeskukseen, selittää asia, ja mennä sitten lääkäriin. Entä jos yritän ottaa sen itse, eikä se lähde kokonaan? Mitä sitten voi tapahtua? Mitä minun pitäisi nyt tehdä? Olen ihan hermona.
Hannele klippt3

Seksuaalineuvoja Hannele Pelli Vastaa
08.07.2021
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Ikävää kuulla, että olet saanut punkin. Toivottavasti olet saanut sen jo pois.
Tässä ohjeet vielä ohjeita sen pois ottamiseen:
• Punkin kiinnityttyä ihoon se tulee poistaa mahdollisimman nopeasti. Poistaminen sujuu helpoiten punkkilassolla tai ohutkärkisillä pinseteillä, joilla saadaan hyvä ote mahdollisimman läheltä ihoa.
• Punkki irtoaa helpoiten vetämällä se ylöspäin suuntautuvalla liikkeellä hitaasti ja varovasti irti. Joskus imukärsä jää ihoon, mutta se poistuu ajan myötä itsestään eikä yleensä aiheuta mitään haittaa. Vältä punkin kiertämistä tai liiallista puristamista.
• Punkin irrottamisen jälkeen ihokohta voidaan vielä puhdistaa desinfioivalla aineella. Tällä toimenpiteellä saadaan vähennettyä ihotulehduksen riskiä, mutta borrelioosin ehkäisyssä sillä ei ole osoitettu olevan vaikutusta.
Kannattaa seurata ihoa jos siihen ilmestyy punainen läiskä, on mahdollista että sinulla on vielä punkki. Tässä tapauksessa suosittelen lääkärissä käyntiä
Mukavaa kesää sulle! :)
Terveisin
Hannele