punoitus
25.03.2020
Hei! Aina kun harrastan seksiä ja olen edellisenä päivänä sheivannut alueen ja kun kumppanini laukeaa alavatsalleni valuu se kyllä alapäähänkin, niin miksi alapään alue muuttuu punaiseksi?? johtuuko se spermasta vai mistä??? Punoittaa

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
27.03.2020
Hei.
Kuvailemasi tilanne voi johtua monista eri asioista. Alapään sheivaamisen jälkeen on tavallista, että iho reagoi siihen. Se johtuu siitä, että lähes aina sheivaamisesta tulee pieniä haavoja karvan juureen – etenkin ihon altistuessa hankaukselle tai jos hikoilee, voi tulla punoitusta, ärsyyntymistä ja kutinaa.
Joten osittain kuvailemasi punoitus johtuu itse seksistä – ihoalueen hankauksen sekä hikoilun vuoksi. Aivan, kuten kirjoitit, voi se myös johtua siitä, että sperma koskettaa vasta ajeltua aluetta. Sperma sisältää proteiinia, jolle naiset voivat olla allergisia ja siten ärsytystä voi syntyä kaikille niille ihoalueille, joihin sperma on kosketuksessa.
Ehdotan, että peset ihon heti sen jälkeen, joten ihoärsytys ehkä on lyhytkestoisempaa. Mielestäni ei ole syytä huoleen, mutta kannattaa seurata tilannetta.
Terveisin, Tessi