Raapaisu
08.08.2021
Moikka, mulla kävi illalla näin että sormetin itteäni ja yhtäkkiä huomasin että sormissani oli ihan kamalasti verta. Säikähdin todella paljon ja lopetin saman tien. Ihmettelin kauheesti kun en ollut tuntenut mitään mutta verta oli paljon. Verenvuoto ei ollut kuukautis tyyppistä. Mietin vain että onko syytä hakeutua lääkäriin jos kuitenkin verenvuoto on rauhoittunut melkein olemattomaksi. Aa
kristiina annila

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
11.08.2021
Hei,
onko mitään tietoa mistä veri tuli? Sinun ikäisellä tytöllä/nuorella naisella voi vielä olla epäsäännöllisyyttä vuodossa, joten saattoi helposti olla pieni välivuoto jos se tuli emättimestä. Muutoin saattaa joskus olla niinkin, että limakalvot herkästi vuotavat verta etenkin kovassa hankauksessa, ellei kostutusta ole riittävästi. Voit peilillä katsoa olisiko ulkosynnyttimissä eli häpyhuulissa jotain pientä haavaumaa näkyvissä? Siihen voit laittaa esim apteekista ilman reseptiä saatavaa Bepanthen voidetta. Jos se tuli emättimestä, ja loppui pian ei tarvitse asiasta kummemmin murehtia. Ei sinun sellaista tarvi säikähtää, ihan hyvin voit jatkaa oman hetkesi loppuun, mikäli et tunne kipua, eikä sinulla ole haavoja.
Jos kuukautisvuoto on hyvin epäsäännöllistä niin siitä voi vaikka käydä juttelemassa kouluterkkarille sitten.
Terkuin Kristiina, seksuaalineuvoja