terska
13.08.2021
Vasta muutama päivä sitten koitin ensimmäistä kertaa rullata esinahkaa terskan alle, noh se meni ihan hyvin, mutta terska on jotenkin vähän herkkä? eli jos siihen koskee niin sattuu vähän, ja jos esimerkiksi suihkussa ruiskuttaa vähän vettä niin sekään ei tunnu kovin kivalta. Ei siis ole oireita jos esinahka ei ole rullattuna.. onko tämä jokin tulehdus vai mistä tämä voi johtua? Mitä kannattaisi tehdä? Kun sen peseminen ei oikeen meinaa onnistua vaikka se onkin erittäin tärkeää. Toimiiko tähän jos hakee jotain voidetta tai jotain? En osaa tarkemmin selittää tuota kipua kun tavallaan se ei satu vaan se on semmoinen jännä tunne mitä ei pysty selittämään..
kristiina annila

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
25.08.2021
Heippa,
Ja pahoittelut, että odotit näin pitkään vastaustani! Kyseessä ei ole mikään tulehdus eikä epänormaali asia. Sinun ikäisellä, ja myös vanhemmillakin, on terskan iho melko ohut, ja se on herkkä kaikilla. Esinahka voi olla vielä hiukan tiukka, mutta ei tarvitse ollenkaan huolestua tästä. Aika kun kuluu, se alkaa joustaa paremmin. Voit ihan huoletta hellästi vetää sitä taaksepäin vähän kerrallaan, mutta vain sen verran mitä se suosiolla onnistuu.
Pesu on tietysti tärkeää, mutta peset sen alueen minkä hyvin saat näkyviin. Älä käytä saippuoita, pelkkä vesi riittää hyvin. Jos suoraan suihkuttaminen tuntuu epämiellyttävältä, älä tee niin. Ole vain valuvan veden alla, vedä esinahkaa taakse, ja käsien avulla otat vettä ja peset. Saippuan käyttö suoraan terskan iholle laitettuna saattaa kuivattaa terskan herkkää ohutta ihoa, ja se voi tulla kuivan ja hilseilevän näköiseksi. Sekään ei ole vaarallista mutta hiukan tylsää kyllä. Eli ei siis mitään mistä tarvii huolestua. Kaikki hyvin!
Terveisin, Kristiina, uroterapeutti