Sixpack
23.03.2014
Moi! Mä oon Iida ja mulla on teille kysyttävää. Eli siis haluaisin sixpackin ja haluaisin kysyy miten se onnistuis? Oon valmiiksi hoikka, mun ei tarvi laihduttaa koska painan 43 kg. Teen joka päivä vähintää 50 vatsalihasta ja käyn usein lenkillä. Yritän myös syödä terveellisesti. Tavoite olis et mul ois ees jonkulainen sixpack joskus syksyllä siinä elokuussa.Eli voitteko kertoo miten onnistusin siinä?:) iidah

Ungdomsinformatören Lena Vastaa
24.03.2014
Hei iidah!
Näkyvät vatsalihakset ovat yleinen haave ja monet tekevätkin kovasti töitä tavoitteen saavuttamiseksi. Ja työtä se vaatiikin, että sixpackin saaminen olisi mahdollista - kysymyksesi perusteella vaikuttaa siltä, että olet motivoitunut ja valmis tarttumaan haasteeseen. :) Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että kaikkien ihmisten kehot ovat rakenteeltaan erilaisia ja voi olla, että osalla ihmisistä näkyvien vatsalihasten saaminen on vaikeampaa kuin toisilla. Älä siis lannistu, vaikkei tuloksia näkyisikään haluamallasi tavalla, sillä vahvistava treeni on aina hyvästä.
Vatsalihaksia treenatessa on parempi tehdä 1-2 OIKEIN kovaa treeniä/viikko, sen sijaan, että tekisit vähän joka päivä. Joten sixpackin tavoittelu kannattaa aloittaa sillä, että muutat vatsalihasten treenaustapaasi. Tee siis mielummin esim. 2 kovaa keskivartalotreeniä (muista myös tehdä selkälihaksia, muuten voit saada selkävaivoja tulevaisuudessa!!!!) viikossa. Ei peräkkäisinä päivinä, sillä myös vatsalihasten täytyy saada levätä.
Netistä etsimällä löydät useita hyviä vatsalihasliikkeitä, mutta etenkin erilaiset staattiset pidot, kuten lankku ja sen variaatiot ovat erittäin tehokkaita. (Hae esim. hakusanalla "ab workout") Tee myös alavatsaliikkeitä ja sivuvatsalihasliikkeitä, älä tyydy pelkkiin vatsarutistuksiin. Vaihtele myös lihaskuntoliikkeitä muutaman viikon välein, sillä muuten vatsalihaksesi tottuvat liikkeisiin, etkä enää saa niistä samanlaista hyötyä.
Hyvä, että harrastat myös aerobista liikuntaa lenkkien muodossa, myös se edistää vatsalihasten harjoittelua. Voit tehostaa treeniä myös tekemällä mäkijuoksuja tai intervallitreenejä (vuorottelet rauhallista juoksua ja spurtteja) silloin tällöin. Tämän kaltaisissa harjoituksissa vatsalihakset joutuvat eri tavalla töihin, sillä raskaat harjoitukset vaativat keskikehon (=vatsalihasten) hallintaa.
On hyvä, että tavoitteesi on realistinen - jos aloitat nyt, on sinulla kovalla työllä hyvät saumat saada näkyvät vatsalihakset kesän loppua kohden. Epäilemme kuitenkin (mainitsemasi painon perusteella), että sinulla jo nyt on suhteellisen litteä vatsa, eikä vatsalihaksetkaan ole kovin piilossa. ;) Tietenkin sillä, mitä syöt on myös suuri vaikutus projektiin, mutta kerrot pyrkiväsi syömään terveellisesti, joten jatka samaan malliin.
Tsemppiä treeniin!
Terveisin nuorisotiedottaja Lena
p.s. Täysin erottuvat ja näkyvät vatsalihakset saa vain raskailla painoilla ja vähäisillä toistomäärillä treenatessa. Olet kuitenkin vielä niin nuori, että omalla painolla tehtävät liikkeet ovat kasvusi kannalta paras vaihtoehto - ja epäilemme sinun mielummin haluavan kiinteät ja kauniit vatsalihakset kuin oikeita "vatsaruutuja".