Viktnedgång/träning
06.03.2021
Hej! Jag vill gå ner i vikt samt bli smalare och få en vältränad kropp typ. Har ingen aning hur jag ska göra. Vill göra det på ett healthy sätt utan strikta dieter, eftersom dieter basically aldrig håller i längden. Kan inte säga att min kost är den bästa, eftersom jag varit beroende av sötsaker ända sen liten. Äter alltid onyttigt till till exempel morgonmål och mellanmål, samt ibland i skolan eftersom maten där inte är mättande alls. Jag är normalviktig men vill ändå gå ner, från size medium till size small typ. Kan inte påverka vad jag äter hemma så mkt eftersom jag bor hemma och mina vårdnadshavare lagar maten. Vet inte hur jag ska börja, vad som funkar och inte funkar etc. Det finns så mycket vilseledande info på nätet, så vet inte riktigt vad jag ska tro på. Har hört mycket om Chloe Tings workouts på youtube, men är de verkligen så effektiva som det påstås? Vill känna mig nyttigare :)

Ravitsemusterapeutti ja sairaanhoitaja Anna Vastaa
10.03.2021
Hej,
Du har helt rätt att det är mycket vilseledande på nätet och det är ju klokt av dig att satsa på din hälsa. Du är ju redan smal och att minska i vikt skulle jag inte rekommendera, jag vill dessutom framhålla att om du börjar träna mer för att öka muskelmassan så ökar också vikten, att vara vältränad och väga lite går inte ihop. Med det sagt så är det klokt att inte väga sig alls eftersom det mest sätter griller i huvudet, eller max en gång i månaden. För om du tänker efter, vilken skillnad gör vikten för dig? Spelar några kg hit eller dit egentligen någon roll? Om du skulle minska eller öka mycket i vikt så märks det ju ändå på kläderna. Du mår alltså bättre av att inte fokusera på vikten, utan fokusera mera på din allmänna hälsa istället.
Men visst ska du få generella kostråd för att äta bra gör ju mycket gott. Genom att äta regelbundet så mår du bäst, med det menas att du dagligen äter ca fem måltider med ca tre timmars mellanrum. Genom att äta så hålls blodsockret stabilt och det är enklare att göra bra matval. Visst finns ju också utrymme för så kallad mindre bra mat, det kan vi kalla sällanmat, och sällanmat behöver man ju också få njuta av. Du kan kolla på kostpyramiden så ser du vad som är sällanmat och vad vi borde äta mest av, dvs den breda botten och i toppen finns sällanmat. Det viktigaste är att undvika äta mellan måltiderna, dvs småäta, men att äta tillräckligt vid måltiderna är viktigt för att du ska hålla dig mätt i några timmar. Så jo några dieter är inte lönt att sätta tid och energi på, helt rätt tanke! Att äta hälsosamt är heller inte svårt som du märker och du kan äta all mat, vissa livsmedel oftare än andra men aldrig förbjuda något livsmedel.
Angående träning så känner jag inte till just hen du skriver om. Det finns nog inga snabba genvägar till styrka, men jag tänker så gällande sk träningsprofiler, ger träningen dig glädje och mår du bra av just dens träning? Blir det så att du känner dig sämre för att du jämför dig, får sämre självkänsla osv så är det nog klokt att skippa att följa sådana. Visas en normal kropp eller en poserande och redigerad kropp? Personligen gillar jag sådana konton där den normala kroppen får synas för då mår jag bättre.
Vänlig hälsning, Anna, näringsrådgivare